Kanał Sueski odblokowany, ale Ever Given i tak tam utknął. Problemów jest więcej. "Teraz będą zatykać się porty"

Maria Mazurek
Egipt "zaaresztował" kontenerowiec Ever Given i żąda od właściciela wypłaty ogromnego odszkodowania. Statek, który na kilka dni zablokował Kanał Sueski, przypomniał, jak ważnych dla globalnego handlu jest zaledwie kilka punktów na mapie.

Ever Given po zepchnięciu z mielizny nie ruszył w dalszą podróż. Utknął na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Statek zarekwirował Egipt, który domaga się ponad 900 mln dolarów odszkodowania. Blokada Kanału Sueskiego ściągnęła uwagę świata na tę przeprawę i cały transport morski. 

Zobacz wideo

Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given zatrzymany po blokadzie. Są inne wąskie gardła

Drogą morską przewożona jest większość towarów na świecie, choć jest to najwolniejszy z dostępnych sposób transportu. Ale jest też najtańszy. Nadal, mimo że w ostatnich miesiącach ceny gwałtownie wzrosły. A to oznacza, że mogą wzrosnąć także ceny różnych produktów dla nas - konsumentów. 

Rosną ceny za przewóz kontenerów. Będzie drożej dla konsumentów? 

- Płatności za przewieziony kontener są na granicy opłacalności dla producentów, więc albo będzie musiała rosnąć cena, żeby móc wziąć pod uwagę te zawyżone koszty, albo będzie ograniczona podaż, co też w może wywołać wzrost cen - mówi Marek Wąsiński, kierownik zespołu handlu zagranicznego Polskiego Instytutu Ekonomicznego. 

Dlaczego koszt frachtu tak wzrósł? Jakie są inne wąskie gardła w transporcie morskim? Czy teraz coś się zmieni? Więcej na ten temat w programie "Oko na świat".

Więcej o: