Ever Given po zepchnięciu z mielizny nie ruszył w dalszą podróż. Utknął na Wielkim Jeziorze Gorzkim. Statek zarekwirował Egipt, który domaga się ponad 900 mln dolarów odszkodowania. Blokada Kanału Sueskiego ściągnęła uwagę świata na tę przeprawę i cały transport morski.
Drogą morską przewożona jest większość towarów na świecie, choć jest to najwolniejszy z dostępnych sposób transportu. Ale jest też najtańszy. Nadal, mimo że w ostatnich miesiącach ceny gwałtownie wzrosły. A to oznacza, że mogą wzrosnąć także ceny różnych produktów dla nas - konsumentów.
- Płatności za przewieziony kontener są na granicy opłacalności dla producentów, więc albo będzie musiała rosnąć cena, żeby móc wziąć pod uwagę te zawyżone koszty, albo będzie ograniczona podaż, co też w może wywołać wzrost cen - mówi Marek Wąsiński, kierownik zespołu handlu zagranicznego Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Dlaczego koszt frachtu tak wzrósł? Jakie są inne wąskie gardła w transporcie morskim? Czy teraz coś się zmieni? Więcej na ten temat w programie "Oko na świat".