Zarówno inwestor, Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była próba szczelności śluzy, która odbyła się w tym tygodniu i jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.
- Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu -1,3 metra. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu -1,3. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu 0, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym - tłumaczy kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix Maciej Klecha. Jak dodał, po uzyskaniu tego poziomu wody, mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. - Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne - podkreślił.
Z kolei kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix zapewnia, że na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów. - Obecnie kończymy prace polegające na robotach czerpalnych w porcie osłonowym, tor wodny żeglugowy od strony północnej. Kończymy główne prace żelbetowe związane z betonowaniem płyt na falochronie wschodnim. Rozpoczynamy betonowanie, prace żelbetowe na głowicy wschodniej. Kończymy również prace związane z instalacją elementów x-block i x-block plus. Prace związane z układaniem prefabrykatów wykonaliśmy w 80 proc. - powiedział kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.
Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Ważnym elementem inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym (na wysokości Przebrna) sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. - Wyspa jest w kształcie elipsy, ma 1900 na 1100 metrów średnicy. Wyspa podzielona została na dwie kwatery, z czego jedna przeznaczona jest na etap wykonawczy, a druga na etap utrzymaniowy - wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski. - Zakreśliliśmy termin oddania całości pierwszego etapu na 17 września - dodał.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 km. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina