Puste półki w sklepach w Polsce? Powodem może być krytyczny brak kierowców. Ile można zarobić?

Jak informuje "Rzeczpospolita", na rynku pracy brakuje nawet 150 tysięcy osób, które mogłyby pracować jako zawodowi kierowcy. - Obawiamy się, że zaraz nie będzie komu wozić węgla i produktów spożywczych do dyskontów. Nie mówiąc już o autobusach i komunikacji miejskiej - powiedziała prezeska Północnej Izby Gospodarczej.

Eksperci sektora TSL ostrzegają, że niedobór kierowców zawodowych w Polsce staje się bardzo poważnym problemem, który wymaga rozwiązań systemowych. Bez nich wszyscy Polacy odczują kryzys branży transportowej. Pierwszymi oznakami będzie brak towarów w sklepach czy przedłużone dostawy ze sklepów internetowych.

Zobacz wideo Czy Rosji uda się obejść sankcje? Ekspert: Kluczowe jest to, co zrobią Chiny

W Polsce brakuje kierowców zawodowych. "Firmy rozglądają za pracownikami z takich krajów jak np. Filipiny"

- Bijemy na alarm, bo sytuacja jest gorzej niż krytyczna. Nie ma w tym momencie w Polsce firmy logistycznej, która nie chce zatrudnić kierowców. Nabory są bardzo słabe, zupełnie nieadekwatne do wielkich potrzeb rynku pracy. To jest moment, w którym warto zaapelować do młodych ludzi i ich rodziców: to jest naprawdę dobry, perspektywiczny i świetnie płatny zawód. Warto go rozważyć - powiedziała w rozmowie z "Rzeczpospolitą" prezeska Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk. 

- Obawiamy się, że zaraz nie będzie komu wozić węgla i produktów spożywczych do dyskontów. Nie mówiąc już o autobusach i komunikacji miejskiej - dodaje. Jerzy Gębski z firmy Enterprise Logistics zauważa, że w ostatnim czasie skumulowało się wiele negatywnych zjawisk gospodarczych, które wpływają na branżę transportową. Są to m.in. pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie czy braki niektórych produktów spożywczych. 

- Kierowców bardzo brakuje, firmy coraz bardziej poważnie rozglądają za pracownikami z takich krajów jak np. Filipiny. Nie możemy także zapominać o tym, że demografii nie da się oszukać. Kierowcy pracujący zawodowo po prostu się starzeją i widzimy tutaj również coraz więcej osób odchodzących na emeryturę - mówi Jerzy Gębski. Managing Director Rhenus Road - Central Cluster Paweł Trębicki dodaje, że słyszy już o kierowcach ściąganych z Turcji, Pakistanu i innych odległych krajów. 

Przeczytaj więcej informacji z Polski na stronie głównej Gazeta.pl.

Praca kierowcy zawodowego - jakie zarobki można otrzymać?

Z danych firmy Inelo, która specjalizuje się w rozliczeniach kierowców zawodowych podaje, że w transporcie międzynarodowym kierowcy mogą zarobić nawet 13 tys. złotych na rękę. W 2021 roku w transporcie międzynarodowym i mieszanym przeciętna wypłata netto kierowcy wynosiła natomiast 7200 zł netto. Pracując tylko na krajowych trasach można zarobić średnio 5000 zł netto, a w transporcie lokalnym - 4500 zł na rękę.

Firma IRU dodaje, że kolejne dekady przyniosą jeszcze większy kryzys braku kierowców. "Odsetek młodych kierowców (mających mniej niż 25 lat) wynosi 7 proc. w tym zawodzie, gdy mających ponad 55 lat - 34 proc. Starsza grupa ma nadreprezentację w tym zawodzie, bowiem stanowi 20 proc. aktywnej zawodowo populacji" - czytamy w "Rzeczpospolitej". 

Więcej o: