Od soboty 7 stycznia Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął informowanie ponad 3,1 mln płatników o stanie ich rozliczeń za 2022 rok. Informacje mają być przekazywane sukcesywnie do kolejnych obywateli drogą elektroniczną.
Płatnicy otrzymają informacje o saldzie ich kont oraz o rozliczeniu wpłat dokonanych w 2022 roku na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS). Informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Płatnicy dowiedzą się, czy mają zerowe saldo, niedopłatę czy nadpłatę. ZUS poda również, w jakiej wysokości wpłaty płatnik przekazał w roku 2022 i jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w systemie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
W przypadku niedopłaty jej spłatę można rozłożyć na raty. Niewielkie zaległości można spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty. Trzeba tylko sprawdzić, czy należy doliczyć odsetki za zwłokę. Można je obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek.
ZUS informuje również, że jeśli nie jest możliwe spłacenie należności jednorazowo, należy złożyć wniosek o ulgę. Więcej informacji na ten temat można uzyskać od doradcy ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie lub umówić się na e-wizytę.
Jeśli na koncie jest nadpłata, można pomniejszyć kwotę składek wpłacanych w najbliższym terminie. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS -P). ZUS zwróci nadpłatę wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Jeśli płatnik skorygował deklaracje rozliczeniowe albo opłacił składki po 31 grudnia 2022 r., to nie są one uwzględnione w tej informacji. Dlatego w razie wątpliwości można sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w "Panelu płatnika", w zakładce "Salda bieżące".