Na wiosnę zaplanowana jest budowa pierwszego etapu trasy ekspresowej S19 łączącej Białystok z przejściem granicznym w Kuźnicy. Jesienią zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie pozostałych odcinków trasy. Jest tylko jeden problem. Od 2021 roku przejście w Kuźnicy jest zamknięte i nie wiadomo, kiedy zostanie ponownie otwarte.
Przez sytuację migracyjną na polsko-białoruskiej granicy, w szczególności z powodu incydentów związanych ze szturmowaniem płotów, Polska zawiesiła działanie przejścia - przypomina portalsamorzadowy.pl.
Sceptycy spytają: czy nie warto zaczekać ze startem budowy drogi ekspresowej S19? Optymiści odpowiedzą na to z pewnością, że dzięki budowie drogi - nawet przy zamkniętym przejściu - możliwy jest dalszy rozwój infrastruktury regionu, a ponadto sytuacja za wschodnią granicą Polski w końcu się unormuje.
Zgodę na budowę blisko 16-kilometrowego odcinka S19, łączącego przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy z węzłem drogowym Sokółka Północ, wydano w grudniu 2022 r. To niejedyny element inwestycji. Docelowo wybudowany ma zostać także parking na 800 tirów i 200 samochodów osobowych.
Tomasz Wróblewski, zastępca dyrektora GDDKiA w Białymstoku, szacował wartość umowy na 526 mln zł brutto. Inwestycja jest jedną z istotniejszych dla rządu.
- W 2024 roku będzie w pełni ukończona droga z polskich portów do granicy z Czechami - mówił w zeszłym roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jest jeszcze jeden powód, by fragment S19 jednak budować. Trasa jest bowiem częścią Via Carpati. A ta trasa jest ważnym korytarzem transportowym, łączącym północ i południe Europy. Ma ona około 700 km długości na terenie Polski, z czego 205 km jest już w eksploatacji, a 280 km w fazie realizacji.
Jak podaje Informacyjna Agencja Radiowa, odcinek trasy via Carpatia Lublin - Białystok - Ełk zostanie wpisany do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Oznacza to, że cała trasa będzie stanowiła odcinek europejskiego szlaku prowadzącego z Helsinek aż na Cypr.
Na wniosek Polski wprowadzono liczne zmiany w przebiegu sieci TEN-T w Polsce, obejmujące infrastrukturę drogową, kolejową, lotniczą oraz terminale intermodalne. Przede wszystkim utworzono nowy korytarz łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Egejskim, który został uzupełniony o odcinek Lublin - Białystok - Ełk. Ten trójmorski szlak w obecnym przebiegu biegnie z Tallinna/Helsinek aż do Limassol na Cyprze, a jego kluczowym elementem jest biegnący wzdłuż wschodniej granicy UE szlak Via Carpatia, którego główną osią w Polsce jest droga ekspresowa S19.
Pierwszy etap europejskiej sieci dróg TEN - T ma powstać do 2030 roku, a docelowy, kompleksowy model do 2050 roku.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl