Jan Śpiewak, aktywista, przewodniczący stowarzyszenia Wolne Miasto Warszawa, poinformował o skutkach swojego zawiadomienia, które złożył w sprawie dwóch publicznie znanych osób. Jego zdaniem dopuściły się one niezgodnych z prawem działań reklamowych.
"Król TVN Kuba W. i Janusz P. [nazwiska usunięte przez redakcję] z mojego zawiadomienia staną przed sądem!! Dostali zarzuty prokuratorskie za nielegalną reklamę wódki. Mam nadzieję, że to początek końca tych dwóch arcypatusów i koniec nielegalnej reklamy alkoholi w Polsce"
- napisał Jan Śpiewak w komentarzu zamieszczonym w mediach społecznościowych.
Postanowienie prokuratorskich zarzutów potwierdza "Super Express", który dotarł do odpowiedniej dokumentacji. "We wszczętym postępowaniu potwierdzono zarzuty dotyczące sprzecznej z obowiązującymi przepisami reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych, na profilach w serwisie społecznościowym, należących do Jakuba W., Janusza P. i Tomasza Cz. To przestępstwo z art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Grozi im za to grzywna w wysokości nawet pół miliona złotych" - potwierdził w oficjalnym piśmie przesłanym do redakcji "SE" prokurator. Marek Skrzetuski z Prokuratury Okręgowej w Warszawie.
Janusz Palikot i Kuba W. współpracę na rynku produktów alkoholowych podjęli trzy lata temu. Biznesmen był wcześniej właścicielem zakładów produkujących popularne w Polsce trunki. W ramach współpracy powstało kilka różnych produktów alkoholowych.
Oskarżenie dotyczy wpisów zamieszczanych w mediach społecznościowych, którymi to przedsiębiorcy rzekomo reklamowali wysokoprocentowe napoje alkoholowe. Promowanie whiskey czy wódki jest zabronione w Polsce.
Janusz Palikot na swoim profilu w mediach społecznościowych odniósł się do stawianych mu zarzutów. "Nigdy nie namawiałem i nie będę namawiał do picia alkoholu, ale nie widzę nic zdrożnego w tym, by dzielić się swoją wiedzą o alkoholach, inspirować do ich nieoczywistych zastosowań w kuchni, czy pokazywać miejsca i historie związane z alkoholem. Problemem nie jest alkohol sam w sobie - ten towarzyszy ludziom od zarania dziejów. Problemem są osoby, które nie radzą sobie i uciekają w alkohol lub zastępują nim wszystko inne w życiu" - napisał były polityk.
Reklama napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, jest zabroniona w Polsce. Zakaz przewiduje ustawa o wychowaniu w trzeźwości. Ma on na celu ograniczenie spożycia alkoholu wśród młodych ludzi. Powszechna reklama mocnego alkoholu w mediach może sprawić, że będzie on postrzegany jako element dobrego stylu życia, a tym samym może przyczynić się do zwiększenia spożycia - ostrzegają eksperci.
Studia Biznes i Zielonego Poranka możecie słuchać też w wersji audio w dużych serwisach streamingowych, np. tu: