Ten olbrzym przejedzie ulicami Płocka. "Jeden z największych transportów w historii"

Ważąca ponad 850 ton i mierząca niemal 100 metrów długości kolumna Wash Tower przejedzie ulicami Płocka. Wcześniej przetransportowano ją do miasta drogą rzeczną przez Wisłę. To największy i najcięższy element Kompleksu Olefin III, budowanego przez PKN Orlen.
Zobacz wideo PKN Orlen powinien być objęty podatkiem od nadmiarowych zysków?

We wtorek w Płocku rozpoczął się pierwszy etap dwudniowego transportu drogowego największych ładunków przewożonych drogami publicznymi w Polsce. Kolumna Wash Tower waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości. Tym samym finalizuje się największa i najtrudniejsza część złożonego projektu, którego celem jest przetransportowanie elementów instalacji budowanego przez PKN Orlen Kompleksu Olefin III.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek Obajtek podał, ile Orlen stracił przez zakaz importu rosyjskiej ropy

Kolumna Wash Tower przejedzie ulicami Płocka

"Projekt budowy Olefin III to największa inwestycja w sektorze petrochemicznym ostatnich dwóch dekad, którą podjęto w Europie" - podkreśla firma DSV w komunikacie prasowym, który otrzymała Gazeta.pl. Jak wyjaśnia, do tej pory 11 statkami m.in. z Chin, Korei, Indii, Hiszpanii i Belgii, do portu w Gdańsku dostarczono ponad 786 ładunków. Wśród nich znalazła się m.in. ogromna kolumna Wash Tower, czyli największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Na zlecenie wykonawcy inwestycji, międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas, firma DSV w Polsce zaplanowała kompleksową strategię transportu dla tego projektu, uwzględniającą wykorzystanie innowacyjnych metod, które ustanowiły kilka logistycznych rekordów Polski.

Do transportu kolumny Wash Tower i pozostałych elementów wybrano transport rzeczny Wisłą, największą nieuregulowaną rzeką Europy. W tym celu zastosowano specjalne barki pozyskane z Europy Zachodniej, które następnie zostały odpowiednio dostosowane do warunków panujących na rzece, jak i wymagających parametrów ładunku. - Jesteśmy doświadczonym operatorem logistycznym z ugruntowanym, międzynarodowym know-how, jednak i tak projekt ten stanowił dla nas duże wyzwanie - wyjaśnił Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu. - Musieliśmy się liczyć z tym, że na naszej drodze może wystąpić szereg niezależnych od nas zagrożeń, takich jak np. zbyt niski stan wody w Wiśle lub zbyt wysoki, który mógłby spowodować kolizję z obiektami mostowymi. A to tylko kilka z możliwych przeszkód - dodał. Rozładunek pierwszego statku rozpoczął się 11 stycznia br., a start pierwszego transportu rzecznego nastąpił 18 stycznia. Do tej pory przetransportowano Wisłą 69 ładunków w 45 transportach barkowych, z czego 64 ładunki dostarczono na teren budowy z nabrzeża Wisły.

Płock. Koncern naftowy Orlen (zdjęcie ilustracyjne) Zapłon na PKN Orlen w Płocku. Są ranni. Niedawno zginął tam pracownik

Tylko realizacja etapu rzecznego wymagała od firmy DSV przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych, w tym wykonania ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku, wzmocnienia nabrzeża w Płocku, budowy placu magazynowego w tym mieście, jak i pozyskania specjalistycznych dźwigów o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton, które umożliwiły załadunek i rozładunek elementów inwestycji z barek. Również same barki rzeczne musiały zostać dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce, jak i do parametrów technicznych przewożonego ładunku.

Kolumna Wash Tower jedzie do zakładu PKN Orlen

We wtorek rozpoczął się pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do miejsca docelowego - zakładu produkcyjnego PKN Orlen w Płocku. Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT, liczący łącznie 576 skrętnych kół. Długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku mieszkalnego. Jednocześnie firma DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, dostosowała do wymogów projektu infrastrukturę drogową. Transport wymagał przebudowy 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu, modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.

- Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce - powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV. - Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy - wskazał.

Prezes PKN Daniel Obajtek Tyle zarobił Obajtek w 2022 roku. "Potencjalnie należne" dodatkowe premie

PKN Orlen buduje Kompleks Olefin III. "Największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu 20 lat"

PKN Orlen rozbudowuje Kompleks Olefin w zakładzie produkcyjnym w Płocku. To kluczowy projekt w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat - wyjaśnia firma DSV w komunikacie. Na inwestycji Kompleksu Olefin skorzysta również Płock i okoliczne gminy - jego rozbudowa oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł.

Więcej o: