We wtorek w Płocku rozpoczął się pierwszy etap dwudniowego transportu drogowego największych ładunków przewożonych drogami publicznymi w Polsce. Kolumna Wash Tower waży ponad 850 ton i mierzy blisko 100 metrów długości. Tym samym finalizuje się największa i najtrudniejsza część złożonego projektu, którego celem jest przetransportowanie elementów instalacji budowanego przez PKN Orlen Kompleksu Olefin III.
"Projekt budowy Olefin III to największa inwestycja w sektorze petrochemicznym ostatnich dwóch dekad, którą podjęto w Europie" - podkreśla firma DSV w komunikacie prasowym, który otrzymała Gazeta.pl. Jak wyjaśnia, do tej pory 11 statkami m.in. z Chin, Korei, Indii, Hiszpanii i Belgii, do portu w Gdańsku dostarczono ponad 786 ładunków. Wśród nich znalazła się m.in. ogromna kolumna Wash Tower, czyli największy i najcięższy, a jednocześnie najważniejszy element całej inwestycji. Na zlecenie wykonawcy inwestycji, międzynarodowego konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas, firma DSV w Polsce zaplanowała kompleksową strategię transportu dla tego projektu, uwzględniającą wykorzystanie innowacyjnych metod, które ustanowiły kilka logistycznych rekordów Polski.
Do transportu kolumny Wash Tower i pozostałych elementów wybrano transport rzeczny Wisłą, największą nieuregulowaną rzeką Europy. W tym celu zastosowano specjalne barki pozyskane z Europy Zachodniej, które następnie zostały odpowiednio dostosowane do warunków panujących na rzece, jak i wymagających parametrów ładunku. - Jesteśmy doświadczonym operatorem logistycznym z ugruntowanym, międzynarodowym know-how, jednak i tak projekt ten stanowił dla nas duże wyzwanie - wyjaśnił Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu. - Musieliśmy się liczyć z tym, że na naszej drodze może wystąpić szereg niezależnych od nas zagrożeń, takich jak np. zbyt niski stan wody w Wiśle lub zbyt wysoki, który mógłby spowodować kolizję z obiektami mostowymi. A to tylko kilka z możliwych przeszkód - dodał. Rozładunek pierwszego statku rozpoczął się 11 stycznia br., a start pierwszego transportu rzecznego nastąpił 18 stycznia. Do tej pory przetransportowano Wisłą 69 ładunków w 45 transportach barkowych, z czego 64 ładunki dostarczono na teren budowy z nabrzeża Wisły.
Tylko realizacja etapu rzecznego wymagała od firmy DSV przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych, w tym wykonania ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku, wzmocnienia nabrzeża w Płocku, budowy placu magazynowego w tym mieście, jak i pozyskania specjalistycznych dźwigów o udźwigu odpowiednio 650 i 1200 ton, które umożliwiły załadunek i rozładunek elementów inwestycji z barek. Również same barki rzeczne musiały zostać dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce, jak i do parametrów technicznych przewożonego ładunku.
We wtorek rozpoczął się pierwszy etap drogowy dwudniowego transportu kolumny petrochemicznej z nabrzeża Wisły do miejsca docelowego - zakładu produkcyjnego PKN Orlen w Płocku. Do jej transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT, liczący łącznie 576 skrętnych kół. Długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku mieszkalnego. Jednocześnie firma DSV, za zgodą i we współpracy z właściwymi urzędami, dostosowała do wymogów projektu infrastrukturę drogową. Transport wymagał przebudowy 8 rond znajdujących się na trasach przejazdu, modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.
- Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce - powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV. - Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy - wskazał.
PKN Orlen rozbudowuje Kompleks Olefin w zakładzie produkcyjnym w Płocku. To kluczowy projekt w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii i największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat - wyjaśnia firma DSV w komunikacie. Na inwestycji Kompleksu Olefin skorzysta również Płock i okoliczne gminy - jego rozbudowa oznacza bowiem nowe miejsca pracy. W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów. Cała inwestycja petrochemiczna wygeneruje dla budżetu podatki w wysokości 160 mln zł.