4 lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny ujawniła szczegóły tzw. Master Planu. Jak czytamy w komunikacie, jest to "kluczowy dokument określający długoterminową koncepcję rozwoju lotniska". Ponadto opracowanie zawiera założenia i plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.
- Publikacja szczegółów "Master Planu" CPK pokazuje, że założenia i plany dotyczące budowy tej potrzebnej inwestycji są przejrzyste i ogólnodostępne. To też kolejny krok w ramach przygotowań, które idą konsekwentnie do przodu. Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują szybko wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne - mówił Marcin Horała, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK, a także wiceministrem funduszy i polityki regionalnej
Plan Generalny, czyli dokument wymagany do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy lotniska został zatwierdzony w czerwcu 2023 roku. Stanowi on uzupełnienie "Master Planu", który z kolei w głównej mierze zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców w sprawie lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego. Począwszy od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska czy poszczególne etapy budowy.
W komunikacie podkreślono, że do tej pory tylko jedno lotnisko z 15 w Polsce, które mają certyfikaty wydane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej, podało do informacji publicznej aktualny plan generalny i jest nim Katowice Airport. - Ten dokument to podsumowanie wielomiesięcznych prac nad koncepcją rozwoju lotniska i multi-modalnego węzła CPK. Zamierzamy zapewnić pasażerom komfort podróżowania, łącząc w jednym miejscu różne środki transportu - twierdzi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. Ponadto kluczowym elementem projektowanej infrastruktury ma być pierwsza stacja kolejowa, która będzie w pełni zintegrowana z portem lotniczym.
Dokument przedstawia etapy rozwoju portu, od jego uruchomienia, które jest planowane na 2028 r., aż do 2060 r. Według zapowiedzi ok. 2035 roku lotnisko będzie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie, jednak wymaga to znacznej rozbudowy infrastruktury, z kolei w 2060 roku ten poziom ma zostać zwiększony do blisko 65 mln rocznie.
Według zapowiedzi lotnisko już od momentu startu będzie gotowe do zerowej emisji CO2, m.in. poprzez obsługę pojazdów zeroemisyjnych oraz pozyskiwanie znacznej części energii z odnawialnych źródeł. Kolejną obietnicą jest krótki czas podróży z największych miast w Polsce na lotnisko. Z dworca kolejowego, który ma być po północnej stronie terminala, ma odchodzić sześć podziemnych peronów. Mają zostać oddane do użytku wraz z lotniskiem. Czas przejazdu między lotniskiem CPK i Warszawą a największymi miastami w Polsce nie przekroczy 2,5 godziny - według zapowiedzi.
"Projektowana linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku wraz z uruchomieniem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, wpinając lotnisko w system Kolei Dużych Prędkości. Dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego CPK z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i?Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa" - czytamy.
To jednak nie wszystko. "Master Plan" uwzględnia również wstępny układ dróg wokół lotniska, które ma zostać połączone z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej.