Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, która nakłada na spółkę Orange Polska obowiązek zwrotu pieniędzy klientom. 20 września poinformowano, że UOKiK zakwestionował praktyki związane z pobieraniem opłat za kontakt z infoliniami Orange i nju mobile oraz wizytę technika, do której dochodzi w przypadku złożenia przez konsumenta reklamacji. Zwrot opłat otrzymają wszyscy uprawnieni do tego klienci Orange, którzy zastosują się do procedury opisanej przez UOKiK.
UOKiK stwierdził, że pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile mogło być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta. Podkreślono, że opłaty były pobierane również od tych klientów, którzy korzystali z oferty gwarantującej darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Prezes UOKiK zakwestionował także praktykę pobierania 49 zł opłaty za diagnozę techniczną mającą ustalić, czy doszło do zgłaszanego przez konsumenta w reklamacji uszkodzenia.
- Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Rzecznik Orange Polska Wojciech Jabczyński zapewnił w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że spółka wykona decyzję UOKiK.
UOKiK przekazał, ze zwrot opłat za kontakt z infolinią dotyczy byłych i obecnych klientów w ofertach Orange i nju, którzy:
Osoby spełniające te warunki mogą otrzymać zwrot poniesionych kosztów. Obecni klienci Orange mogą także zdecydować się na zwrot w formie darmowego pakietu danych, wynoszącego 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB dla osób, które korzystały z usług nju. Aby otrzymać zwrot opłat, trzeba wypełnić specjalny formularz dostępny przez trzy miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki.
Zwrot opłat za diagnozę techniczną dotyczy osób, które od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłaciły za diagnozę uszkodzenia i nie miały pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę. Jeżeli klienci zapłacili za wizytę technika więcej niż jeden raz, otrzymają wielokrotność 49 zł. Pieniądze te zostaną przelane na konto bankowe klienta, jeśli w określonym terminie skontaktuje się on z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. W przypadku obecnych klientów, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie, Orange pomniejszy ich płatność o kwotę należnego zwrotu.