Ten gigant mógłby zagrozić Allegro. W 2017 planuje wejść do Polski

Robert Kędzierski
Alibaba, jedna z największych platform handlu online, planuje w przyszłym roku zadebiutować w Polsce. To mogłoby być realne zagrożenie dla rodzimego Allegro.

Polscy konsumenci już w przyszłym roku być może będą mogli robić zakupy na nowym portalu. Jak informuje Komputer Świat Li Zhang z Alibaba Group potwierdził, że jego firma planuje ekspansję na naszym rynku. Miałaby rozpocząć się od uruchomienia polskiej wersji detalicznego sklepu AliExpress. 

Polska staje się dla firmy Alibaba najważniejszym rynkiem na terenie wschodniej Europy.

- twierdzą dziennikarze portalu

Czytaj też: "Kup Teraz" po chińsku. Jak to zrobić?

Jak pisaliśmy już dziś Polacy mogą dokonywać zakupów w jednym w największych na świecie portali do zakupów online. Polska wersja sklepu mogłaby być jeszcze bardziej atrakcyjna, bo dostosowana do polskich potrzeb, upodobań, być może w grę będzie wchodzić również transport z europejskich magazynów. 

Allegro na sprzedaż?

W czerwcu agencja Bloomberg informowała o możliwej sprzedaży Allegro. Południowoafrykański właściciel ma, według nieoficjalnych informacji, poszukiwać kupca na jedną z najważniejszych spółek w portfolio. Być może to przetasowanie na polskim rynku jest okazją do nowego otwarcia dla konkurencji. Ta musi jednak mocno studzić swoje zapały, co obrazuje poniższy wykres przedstawiający dysproporcję pomiędzy dwoma aukcyjnymi portalami. W Polsce eBay praktycznie się nie liczy.

Allegro kontra e-BayAllegro kontra e-Bay Fot. Wyborcza.biz

Na polskim rynku e-commerce Allegro wydaje się bezkonkurencyjne, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że samodzielnie również sprzedaje towary (za pośrednictwem własnego konta na portalu).

Znajomość spontaniczna serwisów w e-handluZnajomość spontaniczna serwisów w e-handlu Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2015 Gemius dla e-Commerce Polska, Izba Gospodarki Elektronicznego

 

Wątpliwości nie pozostawia też raport Izby  Gospodarki Elektronicznej cytowany przez Table and Graph opublikowany w lutym.

Polski rynek e-commerce jest silnie skupiony wokół kilku największych portali. Według raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej najlepiej rozpoznawalnym w Polsce serwisem internetowym jest Allegro oraz OLX. Warto, zaznaczyć, że właścicielem OLX i Allegro jest jedna grupa Naspers.[...] Pozostałe portale nie przedstawione na wykresie posiadają rozpoznawalność nie przekraczającą 3%. Wśród zagranicznych portali, najbardziej rozpoznawalne w Polsce są Ebay i Amazon.

Z tego samego raportu dowiadujemy się też, że rynek e-commerce będzie się, według wszelkich prognoz, intensywnie rozwijał. I właśnie ten optymizm może zachęcać firmy takie jak Alibaba do otwierania nowych portali.  To, czy AliExpress okaże się realnym zagrożeniem dla Allegro pokaże czas - jeśli chiński gigant zdecyduje się na wielkie inwestycje wszystko jest możliwe. Polacy kochają przecież okazje i przeceny.

Zobacz też WIDEO: Ranking, w którym Disney wygrywa z Microsoftem? Tak! Oto najbardziej zaufane marki na świecie