Brytyjski wydawca próbował przekonać czytelników do wyłączenia AdBlocka. Usuwał nawet wyrazy z tekstów. Poskutkowało?

Wydawcy prześcigają się w pomysłach na zachęcenie czytelników do rezygnacji z AdBlocka i podobnych mu narzędzi do blokowania reklam. Niedawny eksperyment brytyjskiego Financial Times okazał się w tym względzie dość skuteczny. Na czym polegał jego sukces?

Eksperyment przeprowadzony w drugiej połowie lipca przez Financial Times trwał przez 30 dni i miał za zadanie sprawdzić, co jest w stanie przekonać użytkowników do wyłączenia blokady reklam dla danej strony internetowej. W badaniu wzięła udział grupa 15 tysięcy zarejestrowanych czytelników serwisu, których podzielono na trzy grupy. Dla każdej z nich ustalono inną barierę w dostępie do treści przy włączonej blokadzie reklam.

Pierwsza z grup otrzymywała teksty, z których treści usuwano niektóre wyrazy. Drugiej grupie całkowicie blokowano dostęp do treści, jeśli używali oprogramowania do blokady reklam. Trzecia grupa dostawała komunikaty zachęcające do wyłączenia AdBlocka, wyjaśniające model finansowania treści dostępnych dla czytelnika serwisu za darmo.

Okazuje się, że w każdej z trzech grup skuteczność eksperymentu okazała się nadzwyczaj wysoka - z pierwszej grupy (usunięte wyrazy) niemal 47% zdecydowało się dodać FT do białej listy. Aż 69% odblokowało reklamy w obliczu całkowitej blokady dostępu do serwisu. Co ciekawe, 40% z trzeciej grupy wystarczył jedynie wspomniany komunikat wyjaśniający zasady finansowania treści i zachęcający do wyłączenia blokady.

Czytaj też: Blokowali reklamy, a teraz sami będą je sprzedawać. Co tu się stało?

Eksperyment dobitnie pokazuje, że często najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze (czasem wystarczy zwykła prośba), a polityka bardziej otwartej komunikacji między wydawcą, a czytelnikiem wyjaśniająca zasady funkcjonującego między nimi układu (darmowy dostęp do treści w zamian za zyski z wyświetlania reklam) często pozytywnie angażuje tego drugiego i przekonuje do zmiany.

Poza Financial Times własne kampanie zachęcające do wyłączenia blokerów reklam prowadzą również inne uznane serwisy (między innymi Wired, New York Times, czy Slate).