Efekt Note 7: Samsung z o 1/3 mniejszym zyskiem. Dział mobilny dramatycznie w dół

Robert Kędzierski
Zgodnie z przewidywaniami Samsung nie uniknął strat spowodowanych wycofaniem ze sprzedaży wszystkich egzemplarzy Galaxy Note 7.

Samsung opublikował wyniki za trzeci kwartał bieżącego roku. Wyraźnie odzwierciedlają one problemy firmy spowodowane wadliwymi smartfonami Galaxy Note 7, które firma musiała wycofać z rynku w całości.

Czytaj też: 10 chińskich smartfonów. Parametry cię zadowolą, ceny zachwycą. 

Zysk koreańskiego giganta w 3 kwartale 2016 roku spadł o 30 proc. w stosunku do analogicznego kwartału rok wcześniej. Wyniósł równowartość 4,5 miliarda dolarów. W zeszłym kwartale wynosił 7 miliardów dol. Również w stosunku do drugiego kwartału tego roku zysk spadł o 36 proc. 

Jednak ostateczny zysk firmy (chociażby po odjęciu podatków i innych należności) spadł rok do roku tylko o 17 proc.

Najbardziej dotkliwy spadek widoczny jest w dziale mobilnym. Wycofanie Note 7 (udany model o świetnych parametrach) kosztowało Samsunga aż 96 procent zysku w porównaniu z 2015 roku. W porównaniu do 2 kwartału mówimy o spadku o 98 proc. Cały segment mobilny przyniósł Samsungowi w ostatnich 3 miesiącach "zaledwie" 88 milionów dolarów. 

Samsung wynikiSamsung wyniki źródło. Samsung.com

 Note 7 Samsunga nie pogrąży

Choć wycofanie Note'ów 7 ze sprzedaży odbiło się na kwartalnych wynikach firmy, to trudno mówić o śmiertelnym ciosie. Samsung to zbyt duża firma, by jeden kiepski kwartał mobilnego działu miał ją pogrążyć. Zwłaszcza, że w innym obszarach odnotował wzrosty. Samsung śpi zresztą na kasie, ma blisko 61 miliardów dolarów w gotówce, co więcej dodał w ciągu ostatniego roku blisko 12 miliardów do tej kupki. 

Zresztą, Samsung nie zwalnia tempa. Kilka dni temu rozpoczął produkcję nowego rodzaju procesora mobilnego. Wykonany w technologii 10 nm zapewnia wzrost wydajności o 30 procent przy spadku zużycia energii wynoszącym 40 procent. Firma potwierdziła też, że powstanie następca Note 7.

Chwilowy kryzys może więc okazać się korzystny dla konsumentów. Samsung będzie z pewnością próbował odrobić straty i zaufanie. A to może oznaczać lepsze urządzenia i wyhamowanie wzrostu cen. 

Firma musi jednak tym bardziej się pilnować. Dział mobile to jednak ponad 1/3 biznesu Samsunga (patrząc na wyniki za 2015 rok). Kolejna wpadka może być dużo bardziej dotkliwa. 

Więcej o: