Piąty rok z rzędu spada globalna sprzedaż pecetów. I będzie spadać dalej

Według analityków z IDC oraz Gartnera, globalny rynek pecetów notuje kolejny spadek sprzedaży. W 2016 roku w ręce konsumentów trafiło o 6,2 proc mniej sprzętu, niż rok wcześniej. Kto oberwał najmocniej?

Dane za czwarty kwartał 2016 r. z IDC oraz Gartnera nieco różnią się od siebie. Według pierwszego źródła rynek pecetów zanotował 1,5-procentowy spadek sprzedaży do 70,2 mln sztuk. Szacunki Gartnera zakładają spadek o 3,7 proc. do poziomu 72,6 mln sztuk.

W 2016 r. na rynek trafiło 269,7 mln sztuk komputerów stacjonarnych oraz laptopów. Liderem w tym sektorze pozostaje Lenovo z udziałem w IV kwartale na poziomie 21,7 proc. Na drugim miejscu jest HP (20,4 proc.), zaś trzecie zajmuje Dell (14,8 proc.).

Co ciekawe, mimo globalnych spadków w ostatnim kwartale 2016 r. ta trójka zwiększyła udział w rynku i sprzedaż, przypuszczalnie kosztem nieco mniejszych producentów. Dowodzą tego słabe wyniki znajdujących się na kolejnych miejscach Asusa, Apple oraz Acera. Roczne wyniki sprzedaży komputerów Asusa zanurkowały o 2,7 proc. Sprzedaż komputerów Apple zanotowała spadek o 8,7 proc. Acer stracił aż 9,9 proc.

Miniony rok obfitował w masę premier sprzętowych. Pojawiły się nowe procesory, ruszył nieco rynek gamingowy skupiony wokół wirtualnej rzeczywistości, zadebiutowały nowe karty graficzne dwóch największych producentów. Wychodzi jednak na to, że rynek entuzjastów PC jest zbyt mały, żeby skutecznie napędzić globalną sprzedaż.

Czytaj też: Świat pokochał mini komputer za grosze. Sprzedano 10 mln sztuk

Analitycy wskazują również na zbyt małą liczbę innowacji przeznaczonych dla szerokiego odbiorcy oraz fakt, że użytkownicy rzadko korzystający z tradycyjnych pecetów o wiele częściej sięgają po rozwiązania mobilne (tablety oraz smartfony). Z tego powodu globalny spadek sprzedaży może być kontynuowany również w tym roku.