Cóż, Apple niechętnie dzieli się tymi informacjami. Jak nie ma problemu z chwaleniem się sprzedażą smartfonów i komputerów, a nawet pokazuje spadek sprzedaży iPadów, o tyle w kwestii zegarków firma nabiera wody w usta.
Za Apple sprzedaż smartwatchy postanowiła policzyć firma badawcza Canalys. Według jej raportu Apple mogło sprzedaż około 6 mln zegarków w ostatnim kwartale 2016 roku i zarobić na nich mniej więcej 2,6 mld dolarów (przychód). Miałby to być również wzrost o 12 proc. rok do roku, co mogłoby potwierdzać słowa Tima Cooka o rekordzie.
I o ile Apple ponownie udało się zachęcić klientów w okresie świątecznym do zakupu swojego zegarka, o tyle historia uczy, że firma raczej nie ma co liczyć na to, że najbliższe 3 kwartały będą tak dobre.
Wystarczy spojrzeć na dane z zeszłego roku. w 3 kwartale 2016 roku firmie udało się sprzedać zaledwie 1,1 mln urządzeń, o 71 proc mniej, niż rok wcześniej. Po premierze pierwszej generacji smartwatcha Apple zdobyło blisko 75 proc. rynku, by we wrześniu 2016 mieć zaledwie 41 proc. udział.
IDC smartwatch źródło: www.idc.com
Teraz, ze sprzedażą na poziomie 6 mln sztuk, w ostatnim kwartale 2016 roku Apple zyskało, według Canalys, 80 proc. udział w rynku. I nie ma się z czego cieszyć.
Nie ma, bo to tylko pokazuje, jak słaby jest ten rynek. Oznacza to, że w 4 kwartale zeszłego roku na rynek trafiło zaledwie 9 mln sztuk smartwatchy. W całym zeszłym roku firmy dostarczyły do sklepów około 24,5 mln tych urządzeń. Oznacza to, że praktycznie w 2016 roku sprzedano tyle samo urządzeń, co w 2015 roku.
Rynek smartwatchy wzrost Statista
Jeżeli porównamy to, do tego, w jaki sposób rósł rynek tabletów po premierze iPada w 2010 roku, to widać, z jakim trudem przychodzi firmom sprzedaż inteligentnych zegarków. Tylko w 2010 roku sprzedano globalnie ok. 19 mln tabletów, by rok później osiągnąć wynik 76 mln, a 2 lata później 145 mln. W pierwszym roku więc segment ten urósł o 400 proc., rok później o 190 proc. Tymczasem rynek smartwatchy, po pierwszych 2 latach sporych wzrostów (licząc od 2013) praktycznie się zatrzymał.
rynek tabletów Statista
2017 rok może być kluczowy dla tej branży. W tym roku mają wejść nowe urządzenia z Android Wear 2.0 od Google, a Fitbit, po przejęciu Pebble będzie próbował swoich sił z zegarkami. Samsung wciąż stara się sprzedać swoje produkty, niedawno premierę miał Galaxy Gear S3 (zobacz naszą recenzję), swoje urządzenia zapowiadają pomniejsi gracze. Na rynku łokciami rozpycha się Garmin, który w 3 kwartale 2016 miał 20 proc. udziału. Jednak wciąż liczba dostępnych urządzeń pokazuje, że popyt na tę technologię jest, delikatnie mówiąc, umiarkowany.
Apple już udowodniło, że nie jest w stanie pchnąć tego segmentu do przodu, jak to zrobiło z tabletami. Na horyzoncie nie widać jednak innej firmy, która mogłaby coś w tej kwestii zmienić.