Estonia to (obok krajów skandynawskich) jedno z najbardziej przyjaznych miejsc dla właścicieli samochodów elektrycznych. Niewielkie bałtyckie państwo gęsto pokryte jest punktami ładowania, co sprzyja rozwojowi elektrycznej rewolucji.
Estonia jednak na tym nie poprzestaje. W niedawnym komunikacie ogłosiła, że od 2 marca tego roku autonomiczne samochody zostają dopuszczone do ruchu publicznego w celach testowych. Oczywiście, na razie postawiono jeden ważny warunek.
Auto takie musi jechać z kierowcą w środku, który w razie potrzeby jest w stanie szybko przejąć kontrolę nad kierownicą.
Kadri Simson, Minister Gospodarki i Infrastruktury stwierdziła w komunikacie prasowym, że to "ekscytujące rozwiązanie transportowe" (autonomiczne auta) nie może zostać wprowadzone od razu.
Jednym z kluczy Estonii do sukcesu w ciągu ostatnich lat było pojawianie się i implementacja innowacyjnych rozwiązań. Autonomiczne samochody, jako środek codziennego transportu muszą nadejść, jednak przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg.
Prawa do testów na publicznych drogach Estonii mają na razie samochody sklasyfikowane w standardzie SAE 2 lub SAE 3 systemu Międzynarodowego Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji. Drugi z tych certyfikatów zezwala na samodzielną jazdę auta pod warunkiem, że kierowca jest w stanie szybko przejąć kontrolą nad maszyną. Nie jest jednak zobowiązany do stałego obserwowania drogi.
Estoński rząd cały czas pracuje nad wieloma kwestiami dopuszczającymi całkowicie samodzielne samochody do ruchu na publicznych drogach w tym kraju. Dzięki temu, w przyszłości Estonia dopuści do ruchu samochody w standardach SAE 3 i SAE 4.
Jürgo Vahtra, szef działu technicznego Zarządu Dróg, oznajmił w komunikacie:
Sytuacja jest nowa i musimy mieć pewność, że zarówno aspekty mechaniczne, jak i programowe tych samochodów są zgodne ze wszystkimi regulacjami. Wszystkie testy aut są prowadzone pod nadzorem Zarządu Dróg i muszą być bezpieczne.
Na testy autonomicznych samochodów (z kierowcą w środku) zdecydowało się już kilka krajów na świecie. To między innymi Szwecja czy Finlandia, a także niektóre stany USA, m.in. Nevada, Kalifornia czy Floryda. Kolejny europejski kraj otwarty na motoryzacyjną rewolucję wróży szybszy rozwój tego typu aut na świecie.