Kultowa usługa Apple może "nie dożyć" 18 urodzin. Konkurencja depcze gigantowi po piętach

Robert Kędzierski
Według niepotwierdzonych informacji od 2019 roku iTunes nie będzie już umożliwiał kupowania pojedynczych utworów czy całych albumów. Apple ma solidne postawy, by zmienić sposób działania.

Serwis Digital Music News informuje, że w 2019 roku Apple wyłączy możliwość pobierania utworów ze sklepu iTunes. Decyzja może wydawać się dość nieoczekiwana, ale jeśli przyjrzymy się danym dotyczącym zachowań użytkowników wszystko stanie się bardziej klarowne.

Od startu iTunes w 2001 użytkownicy pobrali za pomocą aplikacji miliardy utworów. Adele, Gotye, Maroon 5, PSY sprzedają ich w sklepie Apple po 8-10 mln. Interes nadal się kręci, ale jednak coraz wolniej.  Kupowanie muzyki wychodzi bowiem z mody. 

Od 2011 roku pobieranie muzyki wypiera muzyczna chmura. W szczególności jedna: Spotify. Szwedom przybywa użytkowników, w tym tych najcenniejszych, płacących abonament - jest ich już 60 mln. Apple Music ma 30 mln użytkowników.

Tymczasem kupowanie muzyki z usług takich jak iTunes załamuje się - w ciągu ostatnich czterech miesięcy zeszłego roku spadło o 24 proc. Jak zauważa Digital Music News, powołując się na dane Nielsena, w przyszłym roku spadek pobierania utworów i kupowania elektronicznych wersji albumów będzie wynosił kolejne 30 proc. 

Przed Apple zatem jeszcze dwa sezony sprzedaży utworów. Po świętach 2018 ma zacząć się wygaszanie usługi. W 2019 r. pobieranie muzyki ma zostać wycofane.  Jedna z najbardziej kultowych aplikacji Apple może więc "nie dożyć" swoich 18 urodzin w postaci jaką znamy dziś. Tym bardziej, że jest ona coraz większym ciężarem dla inżynierów Apple. 

Czytaj też: Cała branża w rękach jednej firmy. Pokazali ten produkt jako ostatni, a mają najlepszą sprzedaż. 

Dzięki rosnącej popularności chmury wytwórnie sprzedają więcej albumów. W zeszłym roku w USA rynek urósł o 8,1 proc., do poziomu ok 8 mld dol. Ostatni raz taki wzrost miał miejsce w latach 1998-1999, kiedy znacząco wzrosła sprzedaż płyt CD. I to najlepszy dowód, że streaming muzyczny zrewolucjonizował zarówno nasze zachowania, jak i sposób działania branży. Jeśli Apple chce konkurować ze Spotify i nie dać się wyprzedzić Amazonowi i innym drobniejszym rywalom musi zmienić strategię.

***

Ekspres do kawy Siemens EQ.6 Plus

Więcej o: