UOKiK: Allegro może być monopolistą. Platformie grozi wysoka kara. "Wspieramy polską gospodarkę"

Daniel Maikowski
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Allegro. Urząd twierdzi, że polski gigant branży e-commerce mógł złamać prawo przez faworyzowanie swojego sklepu kosztem innych sprzedawców. "Oficjalny Sklep Allegro odpowiada za mniej niż 1 procent sprzedaży na całej platformie" - odpiera zarzuty Allegro.

UOKiK podkreśla, że wszczął postępowanie przeciwko Allegro w związku z licznymi skargami składanymi przez przedsiębiorców działających na popularnej platformie zakupowej. Wielu z nich zwracało uwagę na nierówne warunki konkurencji. Allegro z jednej strony jest platformą, która pośredniczy w e-handlu, a z drugiej strony sama również prowadzi sklep internetowy.

Skargi przedsiębiorców pokrywały się z obserwacjami urzędu. Dlatego wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające i przeszukaliśmy siedzibę Allegro. Analiza zebranego materiału wykazała, że mogło dojść do niedozwolonych działań. Postawiliśmy spółce zarzuty nadużywania pozycji dominującej.

mówił podczas konferencji prezes UOKiK Marek Niechciał.

Allegro.pl pod lupą UOKiK. Zarzuty są poważne

Na czym miały polegać nadużycia Allegro? Z ustaleń UOKiK wynika, że firma mogła korzystać z niedostępnych dla innych sprzedawców informacji na temat funkcjonowania platformy. Dzięki temu oferty sklepu Allegro były pozycjonowane wyżej od konkurencyjnych ofert.

Urząd zwraca też uwagę na fakt, że niektóre funkcje sprzedażowe lub promocyjne były dostępne tylko dla sklepu Allegro, a pozostali sprzedawcy nie mieli możliwości ich używania. Przykładem mogło być podpowiadanie wyszukiwanej frazy. Kiedy konsument wpisywał nazwę produktu w wyszukiwarce, otrzymywał automatyczną podpowiedź kierującą do Oficjalnego Sklepu Allegro.

Działania Allegro mogły niekorzystnie wpływać na sytuację konkurencyjną niezależnych sklepów internetowych, których produkty mogły być mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro. W konsekwencji, produkty niezależnych sprzedawców mogły być rzadziej wybierane przez kupujących

– mówi prezes Marek Niechciał.

Czy Allegro.pl złamało prawo?

Dlaczego jednak - zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Allegro nie ma prawa, aby korzystać z funkcji swojej platformy do promowania ofert swojego sklepu? Urząd powołuje się tu na prawo antymonopolowe, które zabrania nadużywania pozycji dominującej.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, który ma znaczną przewagę nad swoimi konkurentami, wolno mniej. Niektóre zachowania dozwolone dla mniejszych przedsiębiorców stają się niedozwolone dla przedsiębiorców posiadających tzw. pozycję dominującą

- tłumaczy UOKiK.

Urząd podaje też przykłady z innych krajów. W lipcu ubiegłego roku Komisja Europejska nałożyła na Google gigantyczną karę za nadużywanie pozycji na rynku wyszukiwarek przez promowanie  innych produktów firmy. KE prowadzi teraz podobne postępowanie przeciwko firmie Amazon.

Nie kwestionujemy faktu, że Allegro może prowadzić sklep na własnej platformie i konkurować tam z innymi podmiotami. Nie zabraniamy również tworzenia algorytmów sprzedażowych czy zbierania i gromadzenia informacji o zachowaniach konsumentów. Mówimy jedynie, że własny sklep Allegro powinien mieć takie same warunki działania jak każdy inny sprzedawca działający na platformie tej firmy. Nie może być faworyzowany

- mówi wiceprezes UOKiK Michał Holeksa.

Allegro odpowiada: Wspieramy polską gospodarkę

Allegro odpiera zarzuty UOKiK. W opublikowanym oświadczeniu firma podkreśla, że sprzedaż na platformie wciąż opiera się niemal w całości na niezależnych sprzedawcach. W 2019 r. wystawili oni na Allegro 40 mln ofert, a Oficjalny Sklep Allegro, będący przedmiotem zainteresowania UOKiK, odpowiada za mniej niż 1 procent sprzedaży na całej platformie.

Ekosystem Allegro umożliwia każdej firmie handlowej łatwe wejście na rynek bez żadnych barier, umożliwiając konkurowanie na równych warunkach. Dzięki temu polscy konsumenci korzystający z Allegro mają praktycznie nieograniczony wybór produktów w najlepszych cenach, czyli najlepsze doświadczenie zakupowe

- podkreśla cytowany w oświadczeniu Francois Nuyts, prezes Allegro.

Francois Nuyts zaznacza również, że platforma podejmuje szereg działań, aby wspierać polskich przedsiębiorców. "Każdego tygodnia na Allegro rejestruje się i rozpoczyna sprzedaż 500 nowych kont firmowych, dzięki czemu liczba firm sprzedających na Allegro - głównie małych i średnich polskich przedsiębiorstw - wzrosła do ponad 140 tysięcy. To najlepszy dowód zaufania dla nas oraz potwierdzenie, że łatwo jest rozpocząć sprzedaż na naszej platformie" - mówi.

Jednocześnie Allegro podkreśla, że zamierza współpracować z UOKiK. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję polskiej platformie e-commerce grozi kara w wysokości do 10 procent obrotu. Biorąc pod uwagę fakt, że w ubiegłym roku Allegro wypracowało przychód netto na poziomie 1,75 mld złotych, mówimy tu o kwocie sięgającej nawet 175 mln złotych.

Więcej o: