Amazon w Polsce. Firma Bezosa skazana na sukces? Allegro łatwo się nie podda

Daniel Maikowski
Amazon rozpocznie w tym roku sprzedaż w Polsce - wynika z ustaleń "Wyborczej". Czy gigant podbije nasz rynek? Wiele zależy od tego, jak z nowym rywalem poradzi sobie Allegro, które w przeszłości "pogoniło" już z Polski pewną firmę zza oceanu.
Zobacz wideo

O oficjalnym wejściu Amazona na Polski rynek mówiło się już od kilku lat. Koncern Jeffa Bezosa ma w naszym kraju siedem centrów dużych dystrybucyjnych, a budowa ósmego już się rozpoczęła. Polscy klienci mogą dziś kupować na największej platformie e-commerce na świecie, ale za sprzedaż na naszym rynku odpowiada jednak niemiecki oddział Amazona.

Teraz - jak ustaliła "Gazeta Wyborcza" - się to zmieni. Z informacji dziennika wynika, że Amazon jeszcze w tym roku zawita nad Wisłę. Co ciekawe, partnerem amerykańskiego koncernu na naszym rynku ma być Poczta Polska, największy operator pocztowy i pracodawca w Polsce.

Amazon w Polsce. Będzie "wejście smoka"?

Jeśli doniesienia "Wyborczej" się potwierdzą, to możemy być świadkami sporego przetasowania na polskim rynku e-commerce. Napisać, że Amazon to branżowy gigant, to nie napisać nic. Tylko w 2019 r. amerykańska firma wygenerowała przychód na poziomie 280,5 mld dolarów, a jej szef znajduje się na szczycie listy miliarderów Bloomberga, z majątkiem sięgającym 130 mld dolarów.

Koncern z Seattle jest nie tylko właścicielem największej platformy e-handlu na świecie, ale ma w swoim portfolio szereg innych biznesów - od sieci marketów spożywczych Whole Foods, przez serwis Twitch dedykowany graczom i streamerom, a skończywszy na własnym studiu filmowym.

Amazon ma środki finansowe i marketingową siłę, aby przebojem wbić się na polski rynek. Dzięki siedmiu centrom, firma położyła również logistyczne podwaliny pod ekspansję. Do tego dochodzi też współpraca z największym operatorem pocztowym w Polsce.

Ebay przegrał w Polsce z Allegro

W zasadzie jedyną przeszkodą, którą musi pokonać Amazon, by przybyć, zobaczyć i zwyciężyć, jest Allegro. Największa platforma e-commerce w Polsce pod względem skali nie może równać się z amerykańskim gigantem. Wystarczy wspomnieć, że w 2018 r. Allegro, którego właścicielem są fundusze Cinven, Permira oraz Mid Europa, wygenerował przychód na poziomie 1,68 mld zł.

Allegro w przeszłości udowodniło jednak, że potrafi radzić sobie z konkurentami zza oceanu - nawet tymi większymi. Tak było w przypadku platformy Ebay. W 2005 r. firma założona przez Pierre’a Omidyara z wielką pompą weszła na polski rynek. Niektórzy eksperci wieszczyli wówczas, że Allegro podzieli los kilku innych biznesów, które Ebay wręcz zmiótł z rynku.

Tak jednak wcale się nie stało. Początkowo popularność amerykańskiego serwisu w Polsce rosła w szybkim tempie (głównie za sprawą braku prowizji), ale potem było już tylko gorzej. Allegro wygrało starcie z Ebayem, bo oferowało bardziej intuicyjny interfejs, lepiej radziło sobie z oszustami, a przede wszystkim lepiej dbało o użytkowników.

Allegro Smart powalczy z Amazon Prime

O tym, że w rywalizacji z Amazonem Allegro nie podda się bez walki mogą świadczyć ambitne plany, którymi firma podzieliła się dosłownie kilka dni temu. W 2020 roku Allegro chce zainwestować w rozwój prawie 1 mld złotych. Chodzi głównie o usługę Allegro Smart.

W 2020 r. będziemy w dalszym ciągu skupiać się na inwestycjach poprawiających doświadczenie zakupowe klienta i zapewniających sprzedawcom Allegro doskonałe warunki do rozwijania działalności

powiedział na konferencji prezes Allegro Francois Nuyts. "Zamierzamy zainwestować 1 mld zł w naszą platformę, między innymi w dostawy, rozwój usługi Allegro Smart!, zwiększenie wizyt w serwisie, wyszukiwanie i UX, obsługę klienta a także narzędzia" - dodał.

Allegro Smart jest obecnie dla platformy oczkiem w głowie. Usługa ta umożliwia nielimitowaną i bezpłatną dostawę towarów za jedną miesięczną (8,99 zł) bądź roczną (49 zł) opłatą. Allegro Smart to również niemalże kopia Amazon Prime, czyli usługi, która w dużej mierze przyczyniła się do gigantycznego sukcesu Amazona w Stanach Zjednoczonych oraz w wielu innych krajach.

Jest niemal pewne że wraz z wejściem firmy Jeffa Bezosa, na polskim rynku zadebiutuje także Amazon Prime. Będzie to duże wyzwanie dla Allegro, bo na ten moment Allegro Smart wydaje się znacznie skromniejszą ofertą. Warto pamiętać, że Amazon Prime - poza darmową dostawą - daje klientom m.in. dostęp do serwisu VOD Prime Video oraz szeregu innych bonusów.

Amazon powalczy z Allegro nie tylko o klientów, ale również o sprzedawców. W 2019 roku liczba firm handlujących na Allegro przekroczyła 125 tysięcy, a w tym roku platforma chce ją zwiększyć o kolejne 20 procent. Ekspansja Amazona może zmusić Allegro do weryfikacji tych planów.

Lokalni sprzedawcy tylko na tym zyskają. Wielu z nich ostatnio narzeka na warunki współpracy z Allegro. Chodzi m.in. o planowaną zmianę systemu wyliczania prowizji od sprzedaży. Teraz, gdy będą mogli łatwiej "ucieć" na inną platformę, Allegro będzie musiało bardziej o nich powalczyć.

Zyskają też sami klienci. Większa konkurencja oznacza niższe ceny i bardziej atrakcyjną ofertę.

Czy Amazon wygra w Polsce z Allegro? Czy na naszym rynku jest miejsce na dwie bardzo duże platformy e-commerce? Dziś, próba odpowiedzi na to pytanie byłaby wróżeniem z fusów. Jedno jest pewne: Allegro z takim rywalem jeszcze się nie mierzyło. Ebay to była jednak inna liga.