Airbus zaprezentował koncepcyjne samoloty na wodór. Mają być całkowicie neutralne dla środowiska

Airbus zaprezentował trzy koncepcyjne samoloty, które mają być całkowicie neutralne dla środowiska. Pomysł koncernu zakłada wykorzystanie wodoru, jako paliwa lotniczego.
Zobacz wideo Dlaczego samoloty się spóźniają? To nie zawsze wina pogody

Branża lotnicza już od dawna potrzebuje rewolucji. Choć samolotami latamy już od wielu dekad, sposób napędzania silników, a także konstrukcja samolotu nie zmieniła się niemal wcale. Lotnictwo wraz z pędzącymi zmianami klimatycznymi potrzebuje więc nowych, neutralnych dla środowiska maszyn.

Airbus prezentuje trzy koncepcyjne samoloty

Teraz swoje koncepcje maszyn nowej generacji postanowił przedstawić Airbus. Europejski koncern lotniczy zaprezentował w Tuluzie we Francji trzy maszyny przyszłości - Turboprop, Blended-Wing Body (BWB) oraz Turbofan.

Pierwsza z konstrukcji (Turboprop) to stosunkowo nieduży samolot turbośmigłowy napędzany dwoma silnikami zasilanymi wodorem. Maszyna pomieści na pokładzie nie więc niż 100 pasażerów i ma zasięg 1000 mil morskich (1850 km). Jest to zatem wybór odpowiedni na krótki trasy krajowe lub lokalne.

Samoloty Airbus ZEROeSamoloty Airbus ZEROe fot. mat. prasowe Airbus

Samolot Blended-Wing Body (BWB) to maszyna konstrukcyjnie podobna do tzw. latającego skrzydła, w której kadłub płynnie przechodzi w skrzydła samolotu. Producent deklaruje, że dzięki temu udało się wygospodarować dużą przestrzeń przeznaczoną na zbiorniki z wodorem. Na pokład BWB ma wejść nie więcej niż 200 pasażerów, a zasięg maszyny to 2000 mil morskich (3700 km). 

Ostatnia z maszyn (Turbofan) to już typowy odrzutowiec pasażerski średniego zasięgu. Podobnie jak BWB pokona ok. 3700 km na jednym tankowaniu, a pokład zabierze maksymalnie 200 osób. Za napęd posłużą w tym przypadku dwa zmodyfikowane silniki odrzutowe zasilane wodorem. 

 

Airbus stawia na wodór

Airbus podkreśla, że wiąże z wodorem spore nadzieje, bo to właśnie ten typ paliwa pozwoli na czyste, zero-emisyjne loty samolotami. Zdaniem firmy, ten typ paliwa ma niesamowity potencjał, który na pewno pomoże zredukować emisję CO2 w lotnictwie.

Jeszcze pięć lat temu nie braliśmy nawet wodoru jako realnej ścieżki technologicznej prowadzącej do redukcji emisji. Przekonujące dane z innych sektorów transportu sprawiły że zupełnie zmieniliśmy zdanie. Dziś jesteśmy podekscytowani niesamowitym potencjałem, jaki oferuje zastosowanie wodoru w celu redukcji destrukcyjnych emisji

- mówi Glenn Llewellyn, wiceprezes projektu ZEROe Airbusa cytowany w komunikacie firmy.

Pierwszy na świecie komercyjny samolot pasażerski napędzany wodorem od Airbusa ma trafić na rynek już w 2035 roku. Europejskie konsorcjum szacuje, że wodór pozwoli na obniżenie emisji CO2 w lotnictwie o 50 proc.