PKO BP wprowadza zmiany w logowaniu. To konsekwencje unijnej dyrektywy

PKO BP umożliwiło dodanie do zaufanych urządzeń, na których korzystamy z bankowości internetowej. W ten sposób usunięto konieczność dwuetapowej weryfikacji przy logowaniu. Wymóg ten wprowadziła unijna dyrektywa PSD2.

14 września 2019 roku w życie weszła unijna dyrektywa PSD2, której głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa klientów banków, którzy korzystają z bankowości elektronicznej. Jednym z jej wymogów, była konieczność wprowadzenia silnego uwierzytelniania, czyli logowania z użyciem co najmniej dwóch informacji, do których dostęp ma tylko klient. W praktyce oznacza to, że logując się do banku przez stronę internetową musimy potwierdzić działanie w aplikacji mobilnej lub kodem SMS. Jest jednak sposób, by tego uniknąć. 

Zobacz wideo Czy banknot o nominale 1000 zł wejdzie do użytku?

PKO BP wprowadza urządzenia zaufane

Dwuetapowa weryfikacja nie jest konieczna, jeśli istnieje możliwość stworzenia listy zaufanych urządzeń. Gdy dodamy do nich nasz telefon, czy laptopa, z którego korzystamy na co dzień, przy logowaniu zniknie konieczność potwierdzenia tego działania. Dotąd z tego rozwiązania skorzystały takie instytucje jak mBank, Credit Agricole czy Santander. 

Wiceminister finansów Leszek Skiba podczas spotkania Rady Dialogu Społecznego. Warszawa, 12 lipca 2018 KNF wciąż nie zaakceptowała kandydatur prezesów czterech banków

Kolejnym bankiem, który wdrożył system urządzeń zaufanych dla swoich klientów, jest PKO BP. Po dodaniu sprzętu do listy bank o dodatkowe potwierdzenie logowania narzędziem autoryzacji będzie prosił tylko w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach. Możliwość dodania do zaufanych pojawi się każdorazowo podczas logowania na urządzenie, które nie znajduje się na liście mieszczącej maksymalnie 10 pozycji. Usunięcie zaufanego urządzenia z listy znajdziemy w aplikacji przechodząc kolejno do opcji Moje sprawy > Ustawienia > Urządzenia zaufane. 

Dyrektywa PSD2 wprowadza także otwartą bankowość

Unijna dyrektywa nie tylko zwiększa bezpieczeństwo kosztem utrudnionego logowania. Przepisy wprowadziły także możliwość prowadzenia nowoczesnej bankowości elektronicznej. Dzięki temu rozwiązaniu sektor bankowy ma możliwość "pobierania" (jeśli klient wyrazi oczywiście zgodę) określonych danych o jego koncie bankowym czy kartach kredytowych (m.in. informacja o dostępnym saldzie czy historia transakcji), a nawet w jego imieniu inicjować płatności. Takie rozwiązanie wdrożył już np. ING Bank Śląski - logując się do aplikacji mobilnej zyskamy pogląd do rachunku i historii operacji z mBanku i Banku Millenium, jeśli posiadamy, w którymś z nich rachunek. 

Służby sprawdzą konta Polaków Fiskus łatwo sprawdzi informacje o twoim kontcie bankowym. Istnieje ryzyko nadużyć

Więcej o: