Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to narzędzie, którego celem jest ułatwienie korzystania z informacji medycznych. Bezpłatne konto zakładane jest każdemu, kto ma numer PESEL. Wystarczy tylko się na nie zalogować.
Zobacz wideo
Bodnar o certyfikatach covidowych: Bardzo dobrze, że zostaną wprowadzone
Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta? Zasady krok po kroku
Każda osoba, która posiada numer PESEL, ma założone IKP - nawet, jeśli o tym nie wie i z niego nie korzysta. Pacjentowi zostaje więc tylko się do niego zalogować. Jak to zrobić? Otóż jest parę sposobów na zalogowanie się do Internetowego Konta Pacjenta:
- Logując się przez Profil Zaufany, który potwierdza naszą tożsamość. Można go założyć w parę chwil i bez wychodzenia z domu. Można też skorzystać z bankowości elektronicznej. Dokładny poradnik na ten temat znajduje się w artykule: "Jak założyć profil zaufany?".
- Kontem internetowym iPKO lub Inteligo w PKO BP lub w banku spółdzielczym.
- E-dowodem, czyli dowodem osobistym z warstwą elektroniczną - do tego sposobu potrzebny jest czytnik kart lub specjalna aplikacja na smartfon.
- Kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Aby móc się zalogować, wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl i wybrać opcje "Zaloguj się", która następnie przekieruje nas na stronę logowania. Tam pozostanie nam już tylko wybrać sposób, w jaki chcemy się zalogować.
Korzyści z Internetowego Konta Pacjenta
Jakie korzyści wynikają z posiadania profilu na Internetowym Koncie Pacjenta? Oto lista informacji, jakie można znaleźć na portalu:
- E-recpety razem z uwagami dotyczącymi refundacji oraz metod dawkowania przepisanych leków;
- E-skierowania na wizyty u specjalistów i do szpitala;
- Historię naszych wizyt lekarskich w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia;
- E-zwolnienie, czyli informacje o zwolnieniach lekarskich;
- Bazę wiedzy dotyczącą każdego dostępnego leku na rynku w Polsce;
- Listę leków, który zostały zrefundowane przez NFZ;
- Możliwość zmiany lekarza lub pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej;
- Możliwość złożenia wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego;
- Wynik testu na obecność koronawirusa;
- Szacowaną datę, do kiedy należy przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej;
- Informację o podanych kolejnych dawkach szczepienia przeciw COVID-19 oraz kod QR, który zaświadcza, że ktoś przyjął drugą dawkę szczepienia.
- Pobrać Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID-19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.
Ponadto otrzymamy dostęp do wszystkich naszych danych medycznych, dostęp do danych medycznych naszych dzieci (jeżeli zgłosiliśmy je uprzednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) oraz do danych osób, które nas do nich upoważniły. Upoważnić można również osobę do odebrania i zrealizowania e-recepty. Warto zaznaczyć, że wszystkie e-recepty i e-skierowania widnieją w systemie od razu po ich wystawieniu.