Jak informuje Poczta Polska, oszuści wysyłają wiadomości phishingowe. To niezwykle popularne w ostatnich latach oszustwo, które polega na podszywaniu się pod zaufaną instytucję i wyłudzaniu danych. Szkody można uniknąć m.in. zwracając uwagę na adres mailowy lub numer telefonu, z którego przyszła wiadomość. Różni się on od oficjalnych kanałów komunikacyjnych danej instytucji, choć w wyszukanych przekrętach, zmiany są zazwyczaj niewielkie, łatwo więc dać się nabrać.
"W przestrzeni internetowej pojawił się nowy sposób oszustwa wykorzystujący niewiedzę użytkowników dotyczącą wdrożenia przez Unię Europejską m.in. tzw. pakietu VAT dla e-commerce. Ponieważ zmiana sposobu postępowania z przesyłkami jest zagadnieniem nowym, internetowi oszuści postanowili wykorzystać ten fakt, rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku" - informuje Poczta Polska.
Po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem. W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych. Kategorycznie wyjaśniamy, że Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe
- podkreśla Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Poczta Polska prosi o zgłaszanie incydentów na incydent@poczta-polska.pl lub cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl oraz dodaje apel o przesyłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez "przekaż dalej", gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy.
Pretekstem do nowej fali oszustw zdaniem Poczty Polskiej jest nowe prawo, które wchodzi w życie od 1 lipca. Od tego dnia spółka skarbu państwa przejmuje obsługę celną przesyłek spoza UE. Tym samym to Poczta Polska będzie dokonywała zgłoszeń celnych na rzecz odbiorcy przesyłki. Instytucja stanie się tzw. przedstawicielem pośrednim, dzięki czemu będzie mogła dokonać zgłoszenia celnego za klienta, który dokonuje zakupu w sklepie internetowym z Azji.
"Nowe regulacje mają ograniczyć skalę nierównej konkurencji, jaką dla europejskich producentów stanowią obecnie operatorzy handlu elektronicznego spoza krajów UE, którzy dostarczają towary na rynki krajów członkowskich UE, w znacznej mierze bez opłacenia cła i podatku VAT" - kończy komunikat Poczta Polska.