Szalona platformówka powraca w wielkim stylu. Psychonauts 2 [RECENZJA]

Daniel Maikowski
Prace nad Psychonauts 2 trwały 5 lat. W pewnym momencie wydawało się, że projekt studia Double Fine nie zostanie sfinalizowany. Na szczęście po drodze pojawił się Microsoft, który wziął pod skrzydła zespół Tima Schafera i dorzucił worek dolarów do budżetu produkcji.

Była to znakomita decyzja, bo po przeszło kilkunastu godzinach spędzonych z Psychonauts 2 mogę śmiało napisać, że nowi Psychonauci spełnili absolutnie wszystkie oczekiwania pokładane w tej produkcji. I to z nawiązką.

Zobacz wideo Nie tylko Wiedźmin. Oto trzy polskie gry, które okazały się strzałem w dziesiątkę [TOPtech]

Psychonauts 2 to gra przygodowa z rozbudowanymi elementami platformowymi, w której to trafiamy do surrealistycznego świata rodem z takich produkcji, jak Grim Fandango (zresztą obydwa tytuły łączy nazwisko Tima Shafera). W grze wcielamy się w postać Raza, adepta tajemniczej organizacji Psychonauts, która gromadzi postacie obdarzone zdolnościami paranormalnymi.

Osobom, które grały w pierwszą odsłonę gry, może się teraz zapalić lampka ostrzegawcza. W końcu w prequelu Razputin Aquato zdecydowanie nie był "adeptem". O tym, jak doszło do jego "degradacji" dowiadujemy się jednak już w prologu, który bardzo dobrze wprowadza nas do świata Psychonautów.

Psychonauts 2Psychonauts 2 Psychonauts 2

W tym miejscu warto też zaznaczyć, że o ile Psychonauts 2 nie wymaga od nas znajomości wydarzeń z pierwszej części, o tyle taka wiedza może się okazać przydatna, aby zrozumieć pewne nawiązania, czy relacje pomiędzy bohaterami. Twórcy wielokrotnie puszczają do nas "oczko".

Jednym z kluczowych elementów gry Double Fine jest siedziba Psychonautów. To tutaj otrzymujemy kolejne zadania, które pomogą Razowi wspinać się w hierarchii organizacji. Pobyt w kwaterze głównej jest również potrzebnym oddechem pomiędzy kolejnymi etapami rozgrywki.

A w nich twórcy wykazali się niezwykłą wyobraźnią. Powiedzieć, że poszczególne poziomy są szalone czy zakręcone, to w zasadzie nie powiedzieć nic. Double Fine oferuje nam w tym miejscu istną jazdę bez trzymanki, eksperymentując z naszymi zmysłami, grawitacją oraz innymi prawami fizyki.

Psychonauts 2Psychonauts 2 Psychonauts 2

Podróż przez zakamarki umysłów to dla Raza nie pierwszyzna. Nasz bohater szybko przypomni sobie zdolności, którymi brylował w pierwszej odsłonie. W swoim arsenale ma m.in. telekinezę, piromancję, lewitację czy pociski psioniczne. W toku rozgrywki możemy też rozwijać poszczególne talenty.

Jeśli chodzi o warstwę wizualną, to tutaj Double Fine również spisało się na medal. Psychonauts 2, tak jak poprzedniczka, charakteryzuje się bardzo oryginalnym stylem graficznym. Klimat wylewa się z tej gry wiadrami, a potęguje go znakomita ścieżka dźwiękowa. Co więcej, na konsoli Xbox Series X/S tytuł uruchomimy w płynnych 120 klatkach na sekundę. To zdecydowanie się chwali!

Psychonauts 2Psychonauts 2 Psychonauts 2

Wady? Nie do końca przypadł mi do gustu system walki, który wymaga od gracza niemal nieustannego żonglowania umiejętnościami. Momentami zaburza to płynność rozgrywki. Druga, i bardziej istotna kwestia, to brak lokalizacji. Psychonauci nie są zwykłą platformówką. Fabuła i dialogi odgrywają tu kluczową rolę. Tym bardziej szkoda, że Razputin nie poznał języka Mickiewicza i Słowackiego.

Psychonauts 2 pod każdym względem jest godną kontynuacją kultowej produkcji sprzed ponad 15 lat. To tytuł, który przypadnie do gustu wielbicielom klasycznych platformówek, a dla fanów pierwszej części to wręcz pozycja obowiązkowa.

Ocena: 8,5/10

Kopię gry do recenzji dostarczył jej wydawca, firma Microsoft.

Więcej o: