Rosja. Motoryzacja cofa się w rozwoju. Samochody bez ABS, katalizatorów, i poduszek powietrznych

Premier Rosji Michaił Miszustin podpisał rozporządzenie, które przewiduje, że do 1 lutego 2023 r. będzie można produkować samochody o dużo niższych wymogach dot. norm ekologicznych i bezpieczeństwa. To wynik wycofania się z Rosji zagranicznych producentów i braku skomplikowanych systemów elektronicznych. Rosyjskie fabryki będą produkować samochody m.in. bez układów hamulcowych ABS czy poduszek powietrznych.

W Federacji Rosyjskiej można już produkować samochody bez skomplikowanych systemów elektronicznych, których elementy stały się deficytowe ze względu na sankcje. Rząd zdecydował się na taki ruch, ponieważ zablokowanie dostaw wstrzymało produkcje pojazdów w Rosji. W związku z tym cztery przedsiębiorstwa motoryzacyjne - Haval, Mazda Sollers, UAZ i Avtotor - jednocześnie wstrzymały pracę i wysłały swoich pracowników na urlopy – donosi globalhappenings.com. 

Zobacz wideo To sygnał hamowania gospodarki? Sprzedaż aut w Europie mocno spadła na początku roku

Rosja. Rząd dopuszcza produkcję samochodów niespełniających norm ekologicznych 

Ustawa zezwala rosyjskim fabrykom samochodów produkcję pojazdów o dowolnej klasie ekologicznej - nawet Euro-0 bez katalizatora, czyli układu wydechowego zgodnego z normami z 1988 roku. Hindustannewshub.com donosi, że przed wybuchem wojny i sankcjami, do ruchu mogły być wprowadzane wyłącznie samochody klasy Euro-5 i wyższej. Po tym, jak Rosja zaatakowała Ukrainę, Bosch - główny producent systemów regulujących moc i emisję spalin - wstrzymał dostawy i zablokował produkcję. 

Oprócz zagrożenia ekologicznego nowe prawo zwiększa zagrożenie dla kierowców. Nowelizacja pozwala na produkowanie "uproszczonych modeli" samochodów, które nie będą zwierały systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania ABS, systemu stabilizacji toru jazdy ESP i poduszek powietrznych. Komponenty tych systemów są obecnie deficytowe z powodu sankcji – donosi portal Saxon.  

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Rosja. Samochody będą mniej bezpieczne, bo brakuje zagranicznych komponentów 

Oprócz zmian w produkcji samochodów zmieniono również sposób ich testowania. Jak donosi portal Global Happenings nowe prawo wyklucza możliwość przeprowadzania podczas testów zderzeń skośnych i bocznych, które symulują częste wypadki. Pojazdy mogą być obecnie testowane jedynie poprzez bezpośrednie uderzenie w nieodkształcalną kostkę betonową.  

Zmiany dotknęły też nowy przepis dotyczący systemu ERA-GLONASS (odpowiednik GPS), który posiada funkcje sygnału niebezpieczeństwa, Miał on się uruchamiać automatycznie po wypadku, by powiadamiać straż pożarną. System ten wciąż pozostaje obowiązkowy, ale sygnał będzie można aktywować dopiero po naciśnięciu przycisku.  

Więcej informacji z Polski i ze świata przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

AvtoVAZ jako pierwszy rozpoczął prace nad takimi "uproszczonymi modelami", ale nie jest jeszcze gotowy do wprowadzenia ich do produkcji. Kilka z takich modyfikacji zacznie być produkowanych już latem. Jak donosi Saxon, producent nazwał je modelami "z minimalną zawartością komponentów zagranicznych". 

Więcej o: