W pierwszym tygodniu lipca Unia Europejska przyjęła stanowisko w sprawie wykorzystania zrównoważonych paliw w lotnictwie. Chodzi o zwiększenie użycia takich paliw przez samoloty w UE, aby ograniczyć emisję CO2 z lotnictwa i zapewnić neutralność klimatyczną do 2050 roku. "Parlament Europejski zaproponował, aby zrównoważone paliwa lotnicze obejmowały paliwa syntetyczne lub niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów lub zużytego oleju kuchennego" - podaje e-petrol.pl.
O nowe unijne przepisy Money.pl spytało Arjana Meijera, prezesa Embraer Commercial Aircraft, jednego z wiodących producentów samolotów wykorzystywanych przez linie lotnicze na całym świecie.pl. Meijer przyznał, że z perspektywy technologicznej nie ma żadnych przeszkód, by zacząć używać zrównoważonych paliw.
Już dziś nasze maszyny mogą wykorzystywać 50 proc. SAF w mieszance z tradycyjnym paliwem lotniczym. Dążymy do tego, by ten współczynnik mógł sięgnąć 100 proc.
- powiedział prezes Embraera.
Więcej informacji z kraju i ze świata na stronie głównej Gazeta.pl
Jak wytłumaczył, problem leży po stronie ekonomicznej. Zrównoważone paliwa są drogie i dopiero efekt skali może sprawić, że stanieją. A do tego potrzeba porozumienia lub zgody branży lotniczej, by korzystać z droższych paliw.
Parlament Europejski chce, by udział zrównoważonych paliw do 2025 roku wynosił 2 proc. Do 2040 roku ma być to już 37 proc., a dekadę później 85 proc. Wyliczenia te uwzględniają potencjał energii elektrycznej oraz wodoru w całej ofercie paliwowej. To też wyraźnie więcej niż propozycje Komisji Europejskiej, która chciała 32 proc. do 2040 i 63 proc. do 2050 roku.
Z listy zrównoważonych paliw wykluczono paliwa oparte na roślinach pastewnych i spożywczych oraz te pochodzące z oleju palmowego i sojowego, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju.
"Linie lotnicze podjęły doniosłą decyzję, która zmierza do zapewnienia zrównoważonego latania" - powiedział dyrektor generalny IATA Willie Walsh w październiku 2021 roku podczas 77. Walnego Zgromadzenia Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Zobowiązano się tam do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zmiany poparł także polski LOT.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.