Amazon z zarzutami od UOKiK. Powody? Zapłata za towar nie równa się zakupowi. A to nie wszystko

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Amazonowi. Produkty sprzedawane na ich stronie nie są bowiem - według zasad platformy - kupione, aż do momentu wysyłki. Potwierdzenie zamówienia nie oznacza w takim wypadku, że już kupiliśmy przedmiot, co nie podoba się UOKiK. "Przestrzegamy wszystkich wymogów prawnych w krajach, w których prowadzimy działalność" - komentuje firma.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny powiedział, że zarzuty dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów. Od września 2021 r. UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Zobacz wideo Kaleta: Nie widzę problemu w dofinansowaniu Fundacji Polska Wielki Projekt

Jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą, na spółkę może zostać nałożona kara w wysokości do 10 procent jej rocznego obrotu.

Amazon oskarżony przez UOKiK. Zapłata za towar nie równa się zakupowi

Szef UOKiK-u wyjaśnił, że pomimo złożenia przez konsumentów zamówień i ich opłacenia, Amazon uważa, że nie jest zobowiązany do dostarczenia towarów i może swobodnie anulować transakcje. Jak ustalił UOKiK złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta. Właściwym momentem zakupu towaru zgodnie z zasadami firmy jest więc dopiero moment wysyłki. 

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

UOKiK zwraca uwagę, że te informacje owszem znajdują się w warunkach sprzedaży i spółka informuje o tym na ostatnim etapie zakupów. Jednocześnie jednak Urząd zauważa, że zapoznanie się z nimi utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie informacji na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu.

Zdaniem urzędu konsumenci koncentrują się raczej na przyciskach jaskrawych przyciskach "Kup teraz" czy "Przejdź do finalizacji zakupu", które mogą sugerować, że do kupna dochodzi, gdy zapłacimy za towar.  

Amazon nie informuje prawidłowo ws. wysyłki i dostępności towaru?

Kolejny zarzut dotyczy prezentowanych informacje o dostępności i datach dostarczenia produktów, które są jedynie szacunkowe, o czym konsumenci nie są informowani. Tomasz Chróstny podkreśla, że dostępność towaru jest ważnym czynnikiem wpływającym na decyzję o jego zakupie.

- Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona, mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wątpliwości pojawiają się również przy ofertach z "Gwarancją Dostawy". Zasady tej opcji dostępne są tylko na etapie podsumowania w kasie, o ile konsument zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. Jeśli tego nie zrobi, może nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać. "Gwarancja Dostawy" nie jest również uwzględniona w potwierdzeniach sprzedaży. Zdaniem UOKiK "informacje o przysługujących uprawnieniach powinny być przekazywane w sposób jasny i jednoznaczny oraz we właściwym czasie, czyli już w szczegółach produktu, tak aby umożliwić porównanie go z innymi opcjami zakupu".  

Amazon: Przestrzegamy wszystkich wymogów

Biuro prasowe Amazona przesłało naszej redakcji oświadczenie związane z informacją prezesa UOKiK. Poniżej publikujemy je w całości:

"Przestrzegamy wszystkich wymogów prawnych w krajach, w których prowadzimy działalność. Od momentu uruchomienia Amazon.pl w 2021 roku nieprzerwanie pracujemy nad tym by, oferować naszym klientom w Polsce szeroki wybór produktów, atrakcyjne ceny i wygodne zakupy online. Tysiące polskich małych i średnich przedsiębiorców sprzedających na Amazon.pl stworzyło już ponad 12 000 miejsc pracy, by zapewniać klientom dostęp do swoich produktów. Nieustannie szukamy sposobów na dalszą poprawę doświadczeń zakupowych naszych klientów, przy jednoczesnej współpracy z UOKiK."

Więcej o: