Zakład Ubezpieczeń Społecznych planuje powołać zewnętrzną spółkę, która będzie zatrudniać specjalistów od informatyki za rynkowe stawki - donosi "Puls Biznesu". Ma to pomóc w utrzymaniu i rozwoju kluczowych systemów IT oraz tworzeniu nowego narzędzia - następcy Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI).
Rozważamy powołanie podmiotu zewnętrznego. Moim zdaniem to jedyna droga, żeby tworzyć bezpieczną informatykę w ZUS. Przez nasz systemy IT przepływa rocznie blisko 0,5 bln zł - to mniej więcej 19 proc. PKB
- wyjaśnia w rozmowie z "PB" Włodzimierz Owczarczyk, członek zarządu ZUS nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów
Według "Pulsu Biznesu", ZUS to jedna z instytucji najwięcej wydających na IT. W pionie operacji i eksploatacji systemów i Centrum Informatyki pracuje około 1,2 tys. osób, głównie administratorów i osób wspierających utrzymanie procesów. Przy rozwoju aplikacji ZUS korzysta głównie z usług zewnętrznych wykonawców.
Jednak presja płacowa na rynku IT sprawia, że ZUS trudno konkurować o fachowców. Dlatego rozważa stworzenie spółki, która będzie mogła oferować lepsze warunki pracy i wynagrodzenia. ZUS chce czerpać z doświadczeń innych instytucji państwowych, które mają takie spółki IT, np. Ministerstwo Finansów czy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Podmiot ma nie tylko utrzymywać istniejące systemy, ale także pracować nad ich modernizacją lub wymianą. Szczególnie dotyczy to KSI - głównego systemu ZUS, który obsługuje ponad 40 mln klientów. Aktualna wersja KSI działa od 25 lat. Między innymi to ma czynić go bardziej narażonym na awarie i ataki hakerskie oraz problemy z rozwojem nowych funkcjonalności.
Dlatego ZUS przygotowuje się do budowy KSI 2.0 - nowego systemu centralnego opartego na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Wyznaniem może okazać się sam wybór metody pracy nad kodem.
Informatyzacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rozpoczęła się w latach 90. XX wieku i trwa do dziś. Jednym z kluczowych elementów informatyzacji ZUS jest Kompleksowy System Informatyczny (KSI), który został zaprojektowany i zbudowany przez konsorcjum firm działających pod przewodnictwem Asseco Poland.
System to informatyczne serce Zakładu. Dzięki KSI ZUS może zapewnić szybsze i łatwiejsze dostęp do informacji i usług dla swoich klientów oraz lepsze zarządzanie. Umożliwia elektroniczną wymianę danych między ZUS a innymi podmiotami związanymi z systemem ubezpieczeń społecznych, takimi jak pracodawcy, ubezpieczeni, organy rentowe czy urzędy skarbowe. KSI zapewnia również dostęp do informacji o prawach i obowiązkach ubezpieczonych oraz wysokości świadczeń i składek.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl