Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę na wodór. Właśnie odbyła przejazd. "Było sporo szydery"

Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową, którą zakupił od spółki PESA Bydgoszcz. Dziś pojazd ten po raz pierwszy przejechał z Gdyni na Hel.

W niedzielę 17 września lokomotywa wodorowa zakupiona przez Orlen od PESA Bydgoszcz po raz pierwszy odbyła przejazd z Gdyni na Hel. Lokomotywa manewrowa SM42-6Dn ma parametry trakcyjne podobne do lokomotyw spalinowych, ale jest zupełnie bezemisyjna. "W zbiornikach lokomotywy można załadować 175 kg wodoru co pozwala na całą dobę pracy. System trakcyjny składa się z 2 ogniw 85kW, baterii i 4 silników" - wylicza Mariusz Marszałkowski, redaktor naczelny polon.pl.

Film z podróży na Hel zamieścił na portalu X (dawniej Twitter) także Adrian Izydorek z portalu nakolei.pl. "Było sporo szydery, że wodorowy polski produkt nie wypali. Właśnie jedziemy wodorem na Hel" - czytamy w dołączonym wpisie.

"Dojechaliśmy na Hel. Wodorowa lokomotywa @pesabydgoszcz dała radę - było 90 km/h na trasie" - czytamy z kolei we wpisie Jakuba Röslera z serwisów TransportPubliczny oraz Rynek Kolejowy.

Przypomnijmy, że polskie przedsiębiorstwo PESA otrzymało od prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zgodę na eksploatację pierwszej lokomotywy wodorowej stosunkowo niedawno, bo w czerwcu bieżącego roku. Jak podkreślił Ignacy Góra, Prezes UTK, wydarzenie to jest też o tyle istotne, że obecnie ani polskie, ani europejskie przepisy nie określają jeszcze wymagań dla napędu wodorowego w pojazdach kolejowych. Urząd ma nadzieję, że dzięki tej decyzji pojazdów wodorowych na torach będzie przybywać, co będzie zmianą przyjazną dla środowiska (więcej informacji w naszym materiale: To pierwsza taka zgoda na świecie. Polska lokomotywa na wodór wyjedzie na tory).

Orlen stawia na wodór. W planach sieć stacji tankowania w Polsce i za granicą

Zgodnie ze strategią, do 2030 roku Orlen ma przeznaczyć 7 miliardów 400 milionów złotych na inwestycje w technologie wodorowe oparte na odnawialnych źródłach energii i technologii przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.

"Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą" - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Zobacz wideo Ozdoba: Jestem dumny z grupy Orlen

Docelowo, lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Umowa zawarta między Orlenem a spółką PESA Bydgoszcz obejmuje czteroletni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175 kilogramów.

Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku, a także w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych. Oprócz tego spółka planuje rozwijać sieć ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

W 2021 roku uruchomiono hub produkcji wodoru jakości automotive, z którego dostarczane jest paliwo wodorowe do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie, gdzie testowane są autobusy wodorowe różnych producentów. Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór do aut na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 roku.

Więcej o: