W ramach rządowego programu "Laptop dla ucznia" uczniowie klas IV szkół podstawowych otrzymają laptopy. Bezpłatny sprzęt trafi do dzieci na mocy ustawy o wsparciu kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, uchwalonej przez Sejm w maju br. Co jednak w przypadku, gdy komputer ulegnie uszkodzeniu? Czy laptopy z rządowego programu objęte są gwarancją?
Komputery dla uczniów kupowane są centralnie, a następnie przekazywane do konkretnych placówek, skąd mają trafiać do uczniów za pośrednictwem ich rodziców bądź opiekunów prawnych. Odbiór sprzętu wiąże się z podpisaniem umowy pomiędzy szkołą a rodzicem. W przypadku jej zaakceptowania rodzic otrzymuje komputer na własność, co wiąże się z odpowiedzialnością.
Laptopy objęte są 36-miesięczną gwarancją, w ramach której producent lub wskazany serwis zobowiązany jest dokonać ich naprawy. W przypadku poważniejszych usterek, których usunięcie może zająć powyżej pięciu dni roboczych, serwisant powinien wydać uczniowi komputer zastępczy o podobnych parametrach.
Rodzic lub opiekun prawny może jednak odmówić podpisania umowy. W takim przypadku laptop staje się własnością placówki edukacyjnej, a rodzic może przyjąć go na podstawie umowy użyczenia. Jeśli jednak uszkodzimy komputer przez nieprawidłowe użytkowanie lub całkowicie go zgubimy, rodzic lub opiekun prawny będzie zobowiązany do zwrotu pieniędzy bądź zakupienia sprzętu o takich samych danych technicznych.
Wysokość zwrotu będzie uzależniona od tego, ile czasu upłynęło od podpisania umowy oraz na jaką kwotę wycenione było nowe urządzenie. Nieco inaczej sprawa ma się, gdy korzystaliśmy z laptopa na podstawie umowy użyczenia. W takiej sytuacji będziemy musieli zwrócić pieniądze za uszkodzony sprzęt.