Orlen i Pesa chcą zbudować pociąg napędzany wodorem. Spółki zrobiły pierwszy krok

PKN Orlen ogłosił dziś pierwszy krok w podjęciu strategicznej współpracy z bydgoską spółką Pesa. Firmy chcą pracować przy technologii wodorowej. Jej rezultatem ma być budowa pociągu napędzanego wodorem, którego PKN Orlen już teraz produkuje 45 ton na godzinę.

PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem - podała w oficjalnym komunikacie spółka paliwowa. Firmy podpisały list intencyjny w czasie konferencji zorganizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii. PKN Orlen zapewnił jednocześnie, że w 2021 r. ma zamiar rozpocząć produkcję paliwa zasilającego ogniwa wodorowe, które "mogłyby zostać wykorzystane w transporcie szynowym".

Zeroemisyjny pociąg Pesy na wodór z Orlenu

Porozumienie o współpracy zakłada rozwój technologii bezemisyjnej, co wpisuje się w aktualną politykę proekologiczną UE. Ma obejmować wymianę wiedzy oraz wspólne badania, które - przynajmniej w zamyśle - mają poskutkować opracowaniem przez Pesę pociągu z napędem wodorowym. Spółki miałyby także zająć się przetestowaniem tego rozwiązania i dodatkowo wdrożeniem go do komercyjnego użytku. PKN Orlen nie ma wątpliwości, że technologia wodorowa mogłaby być wykorzystana zarówno w transporcie towarowym, jak osobowym.

Jesteśmy świadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe

- powiedział prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek. I dodał:

Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 roku. Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii.

>>> Nawet 90 tys. zł dopłaty do auta na wodór. Właśnie ruszył nowy program. Sprawdź

Zobacz wideo

Kierunek: wodór

Potencjalne zalety wodoru, jako jednego z kluczowych źródeł czystej energii wspieranej przez UE, dostrzega także bydgoska Pesa. Technologia wodorowa, jako jeden z technologicznych filarów budowania zeroemisyjnej gospodarki, jest obecnie sukcesywnie wdrażana w transporcie na całym świecie.

Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego

- podsumował Krzysztof Zdziarski, wiceprezes zarządu Pesa.

Polska, jak poinformowała spółka PKN Orlen, to obecnie jeden z największych na świecie producentów wodoru. Spółka paliwowa z Płocka już teraz produkuje 45 ton wodoru na godzinę.

Transport oparty na napędzie wodorowym jest najbardziej rozpowszechniony w Japonii i w Kalifornii w USA. Niedawno tego typu pojazdy zamówili także przewoźnicy w Niemczech, a tamtejszy rząd ma pokryć 40 proc. kosztów związanych z paliwem wodorowym.