>>> Zobacz także: Chcesz zadbać o środowisko? Daniel Maikowski prezentuje aplikacje, które ci w tym pomogą
Bea Perez, wiceprezeska koncernu Coca-Cola, podczas konferencji w Davos stwierdziła, że jej firma nie zrezygnuje z plastikowych butelek jednorazowych.
Klienci je lubią, bo można je wielokrotnie zamykać i są lekkie.
- stwierdziła Perez.
Jak wyjaśnia BBC, Coca-Cola to jeden z największych producentów odpadów z tworzyw sztucznych - każdej minuty produkuje bowiem 200 tys. plastikowych butelek. Z tego względu organizacja Break Free from Plastic uznała giganta za "najbardziej zanieczyszczającą markę świata".
Coca-Cola zapewnia, że do 2030 roku 50 proc. materiałów wykorzystywanych przez nią do produkcji opakowań będzie pochodziło z recyclingu. Jednocześnie Perez wyjaśniła, że zastąpienie plastiku aluminium i szkłem nie jest rozwiązaniem, bo ślad węglowy pozostawiany przez producenta napoju byłby wtedy jeszcze większy.
Szkodliwy wpływ plastikowych odpadów na środowisko jest znany od lat - butelki, słomki i inne jednorazowe produkty masowo zanieczyszczają np. oceany, utrudniając funkcjonowanie fauny i flory.
Plastik może być jednak jeszcze groźniejszy. Trafia on bowiem również i do naszych organizmów w postaci mikrocząsteczek. Drobne fragmenty tworzyw sztucznych o średnicy poniżej 5 mm są tak powszechne, że zdaniem naukowców z University of Newcastle w Australii, w ciągu jednego tygodnia zjadamy średnio pięć gramów plastiku - tyle, ile waży karta kredytowa.
Odpady z tworzyw sztucznych potrzebują setek lat, by się rozłożyć - zwykła plastikowa torba ulega biodegradacji w 400 lat. Zdaniem naukowców proces może przebiegać w sposób groźny dla człowieka, bo pod wpływem czynników zewnętrznych, w tym promieniowania słonecznego, mogą rozpadać się na drobne fragmenty, czyli pochłaniany z żywnością i wodą mikroplastik.
Czytaj też: Coca-Cola wycofuje swoje produkty z Intermarche oraz Netto. Sieć chce promować zdrowe napoje
Klimat i ekologia są dla ciebie ważne? Najnowsze informacje, ciekawe teksty i praktyczne porady zbieramy dla Was w naszym nowym, copiątkowym Zielonym Newsletterze. Możesz dopisać się pod tym linkiem. Zobacz, jak wygląda przykładowy newsletter.