Projekty BOHEMY to nie tylko współczesny, ponadczasowy design, ale przede wszystkim innowacyjne materiały przyjazne planecie i zwierzętom . Wszystko, by tworzyć odpowiedzialną modę
Przedstawicielami firmy są Wioletta i Sebastian – partnerzy zarówno w życiu, jak i w pracy.
Pasja do tworzenia rzemiosła zrodziła się w 1998 roku w rodzinnym warsztacie obuwniczym Pani Haliny i Edwarda – rodziców Sebastiana. 15 lat później Sebastian założył pierwszą w Polsce wegańską markę streetwearową, a w 2017 roku do teamu dołączyła Wiola. Wtedy też rozpoczęto testy innowacyjnego, roślinnego materiału - z liści ananasa Pinatex. Rok później Bohema wprowadziła na rynek pierwsze w Polsce buty ze skóry z ananasa. Kolejnym krokiem rozwoju marki było stworzenie obuwia wykonanego z nowego roślinnego materiału z kaktusa Desserto. Za swoje działania marka w 2020 roku została wyróżniona w rankingu magazynu Brief - 50 najbardziej kreatywnych w biznesie, a następnie dołączyła do organizacji Vegan Fashion Week.
Jednak po takim sukcesie założyciele nie spoczęli na laurach. Wręcz przeciwnie, poszli o krok dalej i w marcu tego roku stworzyli buty wykonane tym razem z… winogron Vegea.
BOHEMA jest spełnieniem naszych marzeń o tworzeniu mody, która niesie za sobą przesłanie. Jest po prostu odbiciem naszych wartości, którymi kierujemy się na co dzień. Nie moglibyśmy spełniać swoich marzeń bez nieocenionego wsparcia rodziców Sebastiana, którzy są sercem naszej marki. To ich pasja do rzemiosła i kunszt pozwalają nam tworzyć ponadczasowe i dopracowane modele butów. Tworząc nasze kolekcje nieustannie obserwujemy, co dzieje się na świecie. Co nas inspiruje, a co przejmuje czy nawet przeraża. Bo według nas moda od zawsze odzwierciedla nastroje społeczne.
- mówią Wioletta i Sebastian
Wiemy, że jest jeszcze dużo do zrobienia, dlatego każdego dnia myślimy o kolejnych krokach, które pozwolą nam stworzyć jak najbardziej odpowiedzialną modę
- dodają.
Troska o zwierzęta i środowisko to od początku najważniejsze wartości marki. Każde działanie - od pomysłu do momentu dostarczenia produktu do klienta są przemyślane tak, aby pozostawić jak najmniejszy ślad na środowisku. Do produkcji materiałów z których powstaje obuwie zużywana jest minimalna ilość wody. Emisja dwutlenku węgla jest również bardzo niska.
Skóra z kaktusa spełnia najbardziej rygorystyczne normy jakości i ochrony środowiska. Celem jest oferowanie wolnych od okrucieństwa, zrównoważonych alternatyw, bez toksycznych chemikaliów, ftalanów i PCW. Jest ona częściowo biodegradowalna. Materiałowi zostały przyznane certyfikaty:
Certyfikat GRS - określa konkretne wymagania względem włókien pochodzących z recyklingu. Certyfikatem GRS mogą być opatrzone wyroby, w których skład wchodzi co najmniej 50% materiałów pochodzących z recyklingu.
OEKO-TEX Standard 100 - informuje konsumenta o tkaninie wolnej od szkodliwych dla zdrowia substancji chemicznych.
USDA Organic - to najbardziej restrykcyjny certyfikat ekologiczny na całym świecie. Wyroby, opatrzone tym certyfikatem, muszą być w minimum 95 % organiczne. Składniki produktów nie mogą być modyfikowane genetycznie, sztucznie konserwowane czy chemicznie przetwarzane.
Skóra z winogron Vegea powstaje z odpadów winiarskich: wytłoków z winogron, które składają się ze skórki winogron, łodyg i nasion odrzucanych podczas produkcji wina. Materiał charakteryzuje się wysoką zawartością surowców roślinnych / pochodzących z recyklingu, takich jak oleje roślinne i włókna naturalne z przemysłu rolnego.
Materiał produkowany we Włoszech jest zgodny z najbardziej rygorystycznymi przepisami europejskimi (REACH), nie zawiera rozpuszczalników, a przy tym jest przyjazny dla zwierząt.
Piñatex® pozyskiwany jest w sposób zrównoważony, wykonany z naturalnych odpadów. Produkcja charakteryzuje się niskim zużyciem wody i niewielkimi odpadami produkcyjnymi, nie zawiera szkodliwych chemikaliów ani produktów pochodzenia zwierzęcego.
Wszystkie kolekcje tworzone są ręcznie w Polsce, a wszystkie pozostałe komponenty potrzebne do produkcji butów, marka pozyskuje od lokalnych rzemieślników. Gotowe produkty trafiają do klientów w podlegających recyklingowi opakowaniach.
By uniknąć zbędnej nadprodukcji BOHEMA :
Dodatkowo firma stosuje również model zrównoważonej sprzedaży:
BOHEMA chce pokazać, że moda z roślinnych materiałów to przyszłość. Zielona transformacja jest w tej branży niezbędna. Działając w sposób odpowiedzialny i zrównoważony można „odciążyć” środowisko tworząc wciąż unikatowe produkty.
Marka ta jest po prostu odbiciem wartości, którymi założyciele kierują się na co dzień.