NASA odkryła pobliską planetę podobną do Ziemi. Może być na niej ciekła woda i rozwijać się życie

Należący do NASA teleskop kosmiczny TESS odkrył planetę bardzo podobną do Ziemi. Znajduje się w systemie składającym się z trzech planet niedaleko od nas i obiega swoją gwiazdę w ekosferze. To oznacza, że może tam istnieć woda w stanie ciekłym i warunki do życia.
Zobacz wideo

O wynikach nowego badania NASA poinformowała podczas 235. spotkania Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego, które odbyło się w Honolulu (Hawaje). Naukowcy dokonali odkrycia korzystając z kosmicznego teleskopu Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), a wyniki swoich badań opisali w trzech osobnych artykułach.

Planeta podobna do Ziemi, na której może istnieć woda

Nowa odkryta planeta nazywa się TOI 700 d, jest podobna do Ziemi i znajduje się w ekosferze, czyli takiej odległości od gwiazdy, aby zapewnić warunki odpowiednie do rozwoju życia. TESS przez wiele miesięcy obserwował wiele gwiazd, z których TOI 700 (oddalona od nas o zaledwie 101 lat świetlnych) wydała się naukowcom interesująca. To czerwony karzeł, ponad dwukrotnie mniejszy, mniej masywny i zimniejszy od naszego Słońca (które jest żółtym karłem).

TOI 700 obiegają trzy planety, które TESS zaobserwował metodą tranzytu (przejścia przed tarczą swojej gwiazdy). Najbliżej gwiazdy znajduje się TOI 700 b, która ma średnicę niemal identyczną, jak Ziemia, pełen obieg wykonuje w 10 dni i najprawdopodobniej jest skalista. Druga z planet jest gazowa, ma promień 2,6 raza większy od Ziemi i obiega gwiazdę w czasie 16 naszych dni.

Zdecydowanie najbardziej intryguje naukowców ostatnia z planet - TOI 700 d. Jest to skalisty obiekt o średnicy 20 proc. większej niż ziemska i okresie obiegu wynoszącym 37 dni. Zdaniem badaczy jest na tyle daleko od gwiazdy, aby znajdować się na skraju ekosfery. Dociera też do niej 86 proc. energii, którą Ziemia dostaje od Słońca.

Kiedy poprawiliśmy parametry gwiazdy, rozmiary jej planet zmniejszyły się i zdaliśmy sobie sprawę, że ta najbardziej oddalona ma rozmiar Ziemi i znajduje się w ekosferze. Ponadto w ciągu 11 miesięcy zbierania danych nie zaobserwowaliśmy rozbłysków gwiazdy, co zwiększa szanse, że TOI 700 d nadaje się do zamieszkania i ułatwia modelowanie warunków atmosferycznych i powierzchniowych

- powiedziała Emily Gilbert z University of Chicago cytowana w artykule NASA.

System planetarny TOI-700System planetarny TOI-700 fot. NASA Goddard Space Flight Center

Co ciekawe, wszystkie trzy planety znajdują się w rotacji synchronicznej ze swoją gwiazdą (tak, jak np. Księżyc z Ziemią), przez co jedna ich strona stale zwrócona jest w kierunku światła, podczas gdy druga zawsze jest skryta w cieniu.

11 miesięcy obserwacji

Naukowcy odkryli planety prawie rok temu, jednak TESS przez ostatnie 11 miesięcy prowadził obserwacje całego systemu. Zaobserwował w tym czasie wiele tranzytów, dzięki którym udało się potwierdzić istnienie i wymiary oraz masę planet. Naukowcy skorzystali też z Kosmicznego Teleskopu Spitzera, aby potwierdzić swoje obliczenia. Upewnili się też, że TOI 700 d faktycznie jest planetą, a nie ciemniejszą gwiazdą w układzie podwójnym. Dla pewności potwierdzili też okres orbitalny i wymiary TOI 700 c korzystając z jednego z naziemnych teleskopów Obserwatorium Las Cumbres.

Autorzy badań podkreślają, że powierzchnia TOI 700 d może być miejscem odpowiednim do utrzymania wody w stanie ciekłym i rozwoju życia. Dla TESS, który zaczął pracę 1,5 roku temu (jest on przeznaczony właśnie do wykrywania obcych układów planetarnych) to pierwsze odkrycie planety o wymiarach zbliżonych do Ziemi znajdującej się w ekosferze. Tym bardziej istotne są zaprezentowane właśnie badania.

Czy TOI 700 d ma atmosferę? To kluczowe pytanie

Na razie na temat TOI 700 d nie wiadomo jednak jeszcze wszystkiego. Naukowcy potwierdzili na razie, że gwiazda TOI 700 jest dość spokojna i nie wykazuje bardzo dużych zmian aktywności. Niestety nie wiadomo, czy TOI 700 d utrzymuje atmosferę.

Naukowcom na razie - korzystając z modeli komputerowych - udało się ustalić 20 możliwych scenariuszy uwzględniających wspomnianą rotację synchroniczną, która sprawia, że wiatry na TOI 700 d mogą układać się zupełnie inny sposób niż na Ziemi. Badacze mają nadzieję, że obecność atmosfery, a potencjalnie również jej skład uda się określić w ramach przyszłych misji. Wtedy też badania będzie można dopasować do jednego z modeli i o odkrytej planecie ziemiopodobnej będziemy wiedzieć zdecydowanie więcej.

NASA odkryła TOI 700 d. To jedna z niewielu egzoplanet podobnych do Ziemi. Może być na niej woda
  • antyk63

Jeżeli się spojrzy na ilość gwiazd, jak można w ogóle pomyśleć, że życie rozwinęło się jedynie na jednej planecie w zadupiu drogi mlecznej...

• krzy-czy

no to jeszcze tylko 28 dni-i już SYLWESTER.

• stach_79

Gowin wiemy. Przez to, że technologia wykrywania planet jest słaba możemy nie widzieć wielu planet jeszcze bardziej podobnych do Ziemi. Ciągle wykrywamy tylko te krążące blisko gwiazdy. Najczęściej czerwonego karła przy którym życie praktycznie nie może istnieć ze względu na flary jakie wystrzeliwuje... Najciekawsze przed nami - odkrycia za pomocą następcy teleskopu Hubble'a czyli teleskopu James'a Webba. Ludzie znowu ruszą w kosmos tym razem chyba intensywniej.

• M T (mt)

To przy tej samej stronie planety stale zwróconej w stronę gwiazdy, zakładając nawet, że jest jakaś atmosfera, mamy ekstremalne zjawiska pogodowe i warunki "niezbyt" sprzyjające życiu ( w naszym ziemskim rozumieniu). Przenosin bym tam nie planował ani nawet wypadu na wakacje :)

• jelonek666

Może się tam rozwijać się życie może się tam się.

Cenisz dobrą korektę? Zatrudnij się do pisania litów w GW.

• kvakva

Czerwony karzeł, żółty karzeł.... Jest jeszcze zapluty karzeł reakcji. :)

• duckoff

A ma swojego Panbuka który ja stworzył, czy to ten nasz?

• coelka

W miarę blisko jak ludzie rozpie..rzą już Ziemię zapakują się w rakiety i polecą rozpieprz..ć dalej.