Koronawirus w handlu. Za granicą specjalne godziny dla seniorów i zakupy dostarczane przez drony

Godziny dla seniorów, hurtownie otwarte dla zwykłego Kowalskiego, pracownicy gastronomii przechodzący do pracy w sklepach - to część z niekonwencjonalnych pomysłów, jakie na czas koronawirusa widać za granicą.
Zobacz wideo Jak szybko polska gospodarka odbije się po recesji związanej z koronawirusem? Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju odpowiada

Handel skraca godziny pracy, co w Polsce widać m.in. w Żabce i Biedronce, decyduje się na pracę rotacyjną czy oferuje zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy tym, którzy ukończyli 60 lat, a więc są w grupie podwyższonego ryzyka zarażenia koronawirusem. Kasjerzy pracują w rękawiczkach, oddzieleni od klientów płytami pleksi. Pojawiają się też pierwsze doniesienia o dodatkowych premiach dla pracowników. Za granicą słychać też o szeregu ciekawych inicjatyw proklienckich.

Koronawirus i handel dla seniorów

Irlandzkie, walijskie, australijskie, norweskie i belgijskie sklepy ruszyły z akcją ochrony starszych klientów i wprowadzają specjalne godziny otwarcia właśnie dla nich, donosi Lebensmittel Zeitung (LZ). Tesco w Irlandii zaprasza klientów powyżej 65. roku życia w poniedziałki, środy i piątki rano - do 9.00, Lidl w Irlandii nieco później, bo między 9.00 a 11.00. Sieć zapewnia też w tym czasie szybki dostęp do kas i dodatkowe wsparcie personelu. Tego typu działania podjął też brytyjski Iceland. Starsi klienci belgijskiej sieci Delhaize są wpuszczani również rano, zaraz po otwarciu sklepów, bo wtedy te obiekty są najczystsze, a pytani przed Reutersa i tak przyznają, że nawet w "ich" godzinie są kolejki i część osób czeka przed sklepem, ze względu na ograniczenie liczby klientów, którzy mogą przebywać jednocześnie w placówce. Najdalej poszedł australijski Woolworths, który nie tylko zaprasza osoby starsze do robienia zakupów w określonych godzinach, ale i prosi o wylegitymowanie się dokumentem z datą urodzenia przy wejściu.

Hurtownia dla każdego

Gracz z austriackiego rynku hurtowego - AGM, należący do Grupy Rewe, otworzył swoje podwoje dla klientów detalicznych. To obiekty typu cash&carry. Podobnych ruchów spodziewano się w Niemczech. Selgros, który miał się ku temu skłaniać, jak pisze LZ, wycofał się z takiego pomysłu z szeroko rozumianych względów prawnych.

Wymiana pracowników

Handel i w czasach spokoju narzeka na brak pracowników. Teraz w związku ze zwiększonymi zakupami potrzebuje ich jeszcze więcej. Niemieccy sprzedawcy szukają desperacko nowych sił do pracy i liczą na pomoc studentów, którzy mają więcej czasu z powodu zamkniętych uniwersytetów. Jednocześnie niemiecki McDonald's ogłosił partnerstwo z tamtejszymi sieciami Aldi Nord i Aldi Süd - pracownicy restauracji fast-food będą tymczasowo zasilać ekipę dyskontów, zależnie od zapotrzebowania. Później wrócić mają do normalnej pracy w McDonald's. Obie strony podkreślają, że to czas na tego typu niekonwencjonalne rozwiązania.

Policja na straży handlu

W minionym tygodniu czołowe sieci brytyjskich marketów ograniczyły możliwość dokonywania większych zakupów na zapas i zwiększyły ochronę w sklepach. Jednocześnie zaapelowały do rządu, by zapewnił im dodatkowe bezpieczeństwo i wysłał funkcjonariuszy policji do placówek, podaje European Supermarket Magazine. To pokłosie m.in. bójek klientów, którzy próbowali wykupić wodę butelkowaną czy konserwy.

Odrodzenie w Chinach

Gdy Europa poszukuje nietypowych rozwiązań, Chińczycy wracają do sklepów, restauracji i galerii handlowych, a biznes mówi o już o strategiach "powirusowych". Sposób robienia zakupów i dostaw zmienił się jednak znacząco - zakupy dostarczane przez kurierów lub drony zostawiane są w specjalnych strefach przy osiedlanych, a na paragonach widnieje również wynik pomiaru temperatury u wszystkich osób, które miały kontakt z dostarczanym produktem.

O innych niekonwencjonalnych działaniach i zmianach w handlu, które mogą być inspiracją dla sklepów w Europie, czytaj i słuchaj na: https://handelextra.pl/artykuly/234515,podcast-posluchaj-co-w-handlu. 

Artykuł został przygotowany przez redakcję miesięcznika Handel i portalu Handel Extra. Więcej informacji o handlu i branży FMCG, również w dobie koronawirusa, na: handelextra.pl

Więcej o: