Klienci dotychczas złożyli w bankach 543,45 tys. wniosków o odroczenie rat kredytów, zaś liczba wniosków w sprawie zmiany warunków finansowania złożonych przez firmy różnej wielkości przekracza 44,5 tys., według stanu na 3 kwietnia br., poinformował Związek Banków Polskich (ZBP) na podstawie danych z ponad 90 procent rynku bankowego.
Liczba wniosków złożonych przez konsumentów indywidualnych o odroczenie spłat rat kredytu wynosiła w tym czasie dokładnie 543 446.
Co bardzo istotne, liczba formalnych skarg, które zgłosili konsumenci w związku z odroczeniem rat kredytu nie przekracza 0,5 proc. i wynosi zaledwie 2 600 skarg, które zostały złożone w związku z wnioskami klientów o odroczenie spłat rat kredytowych
- powiedział ISBnews Przemysław Barbrich z ZBP.
Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to liczba rozpatrzonych pozytywnie wniosków o odroczenie raty kredytu wynosi 44 532. Wartość rat w rozpatrzonych pozytywnie wnioskach wynosi 17,2 mld zł.
Jak informuje ZBP, banki dążą do wprowadzenie możliwie uproszczonych i odformalizowanych działań pomocowych dla osób oraz przedsiębiorstw będących kredytobiorcami i znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w związku z pandemią koronawirusa.
Banki proponują m.in. odroczenie spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych przez okres do 3 miesięcy i automatyczne wydłużenie o ten sam okres łącznego okresu spłaty kredytu pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.
Ułatwienia proponowane przez banki dotyczą kredytów mieszkaniowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla firm i polegają np. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia spłaty kredytu ich sytuacją finansową.