Jonathan Ive. Nazwisko tego człowieka powinno mówić wiele wielbicielom produktów firmy Apple. Można nawet powiedzieć, że jest on jednym z ojców sukcesu odniesionego przez takie gadżety jak iPod, iPhone, iPad czy MacBook Air. To właśnie Ive jest wiceprezesem działu wzornictwa w Apple i w dużej mierze wpłynął na wygląd wyżej wymienionych. Wygląd, wzornictwo którym można się zachwycać.
Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że świetnie prezentujące się gadżety mogli oglądać już nasi dziadkowie. W tym przypadku można sparafrazować dobrze znane powiedzenie i napisać, że dobry design lubi się powtarzać. Urządzenia podobne do modnych obecnie gadżetów produkowała w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych niemiecka firma Braun. Nie wierzycie? To spójrzcie na kilka przykładów.
Na fotografii zestawiono radio kieszonkowe Braun T3 oraz iPoda
Na fotografii zestawiono radio kieszonkowe Braun T3 oraz iPoda fot. oglobo.globo.com
A to już iMac i głośnik LE1
iMac i głośnik LE1 fot. oglobo.globo.com
Tak natomiast prezentuje się radio Braun T1000 i Power Mac G5
Radio Braun T1000 i Power Mac G5 fot. oglobo.globo.com
Autorem projektów firmy Braun jest Dieter Rams. Warto zaznaczyć, że nie tylko są one ponadczasowe, co dobitnie pokazuje firma Apple, ale i uważane za jedne z najlepszych przykładów wzornictwa. Ich klasa ceniona jest na tyle, że część dzieł Ramsa wystawianych jest w prestiżowym nowojorskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA).
Nierozsądne byłoby w tym przypadku mówienie, że Apple podkrada cudze pomysły. W produktach zaprojektowanych w Kalifornii widać po prostu ducha dobrego wzornictwa. Ivy kieruje się świetnymi i prostymi zasadami Ramsa, które mówią czym jest dobre wzornictwo. Jakie to zasady? Serwis Gizmodo przytacza je przypominając, że design musi:
- Sprawiać, że produkt staje się użyteczny. Kupuje się je po to, by ich używać.
- Sprawiać, że produkt jest zrozumiały. Dobre wzornictwo sprawia, że jesteśmy w stanie zrozumieć, obsłużyć przedmiot dzięki intuicji.
- Zawiera w sobie tak mało wzornictwa, jak to tylko jest możliwe. Liczy się prostota i położenie nacisku na najważniejsze elementy przedmiotu.
- Być innowacyjny. Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwalają tworzyć jeszcze bardziej innowacyjne produkty. Te dwie rzeczy muszą jednak iść ze sobą w parze.
- Być estetyczny. Zaprojektowanych przedmiotów będziemy używali codziennie. Mają one wpływ na człowieka i jego samopoczucie. Estetyczność jest zatem kluczowym składnikiem przydatności.
To jedynie pięć z dziesięciu zasad dobrego wzornictwa, które opisał Rams. Nie da się jednak ukryć, że ich wpływ jest wyczuwalny w zasadzie w każdym produkcie Apple. Czy można jednak powiedzieć, że jest w tym coś złego?
Nawet największy przeciwnik amerykańskiej korporacji, który miał okazję obcować z jej produktami przyzna, że są one wygodne, zrozumiałe, dobrze zaprojektowane i po prostu ładne. W tym leży duża część ich siły, ducha. Jeśli funkcjonują ona bez zarzutu mając pół wieku na karku, to raczej nie warto ich zmieniać.
Kalkulator Braun ET66 i kalkulator wbudowany w iPhone'a
Kalkulator Braun ET66 i kalkulator wbudowany w iPhone'a fot. oglobo.globo.com
Zestaw audio Braun L60 oraz stacja dokująca z głośnikiem do iPoda
Zestaw audio Braun L60 oraz stacja dokująca z głośnikiem do iPoda fot. oglobo.globo.com
Zasady stworzone przez Ramsa czuć nawet w przypadku takich detali jak budzik iPhone'a
Zasady stworzone przez Ramsa czuć nawet w przypadku takich detali jak budzik iPhone'a fot. oglobo.globo.com