Algorytm Google pokonał człowieka w grze trudniejszej niż szachy. Pięć razy

Google stworzył algorytm, który pokonał człowieka w grze Go. Liczy sobie trzy tysiące lat i przez wielu jest uznawana za trudniejszą niż szachy. Podobny algorytm tworzą specjaliści Marka Zuckerberga. Dlaczego to przełomowe?

Badacze należącej do Google brytyjskiej firmy DeepMind stworzyli algorytm, który po raz pierwszy w historii pokonał człowieka w grze Go. Jest znana od trzech tysięcy lat i uznawana za trudniejsza niż szachy, ponieważ wymaga rozważenia znacznie większej ilości potencjalnych kombinacji. Jak dużo więcej?

Szacuje się, że w szachach możliwych jest 10 do potęgi 60 różnych kombinacji. W go - 10 do potęgi 700. - szacuje Rzeczpospolita.

Przeczytaj też: Hawking ostrzega przed sztuczną inteligencją

 

Go to gra planszowa. Rozgrywkę toczy dwóch graczy. Kwadratowa plansza podzielona jest na 19 linii poziomymi i 19 linii pionowych. Tworzą w ten sposób 361 "skrzyżowań". Gra polega na tym, że gracze kładą na przemian czarne i białe kamienie na przecięciu linii.Celem gry jest otoczenie własnymi kamieniami, na pustej początkowo planszy, terytorium większego niż terytorium przeciwnika.

Osiągnięcie DeepMind jest przełomowe z kilku powodów. Po pierwsze od dwudziestu lat, kiedy komputera IBM DeepBlue pokonał Garriego Kasparowa nie było chyba większego osiągnięcia. Po drugie do tej pory żadnemu algorytmowi nie udało się wygrać z profesjonalnym graczem. DeepMind, jak wyjaśnia Bloomberg , udało się to aż pięć razy z rzędu - wynik meczu z europejskim mistrzem Fan Hui to 5:0!

Facebook staje w tym samym wyścigu

Wczoraj rano Mark Zuckerberg ogłosił, że jego specjaliści również pracują nad podobnym algorytmem. W tym wypadku miałby on także pokonać profesjonalnego gracza Go.

Dlaczego to ważne?

Celem naukowców nie jest oczywiście wygrywanie rozgrywek w Go. Chodzi o przełom, jaki dokonuje się na polu sztucznej inteligencji. Stworzenie tak zaawansowanych algorytmów dowodzi tego, że AI staje się doskonałym narzędziem analitycznym. Skoro algorytmy da się zaprogramować, by pokonały przeciwnika w grze opartej na logicznych zasadach uda się je zatrudnić do innych zadań. Według Stephena Hawkinga w dalekiej przyszłości  "Maszyny będą inteligentniejsze od ludzi tak bardzo, jak my - od ślimaków".

Więcej o: