BlackBerry był swego czasu najpopularniejszym smartfonem na świecie. Do czasu premiery iPhone'a święcił triumfy, później dał się przegonić urządzeniom Apple, a teraz wyprzedza go jeszcze Android. Udziały RIM (Research In Motion, producent BlackBerry) w rynku amerykańskim wynosiły w kwietniu nieco ponad 25% .
Dziś operator komórkowy Play wprowadził do swojej oferty kolejne urządzenie BlackBerry - Curve 8520 White. Do tej pory w sieci Play dostępne były modele BlackBerry 9300 Curve oraz 9780 Bold . Oprócz tego w sieci Orange można było kupić BlackBerry Torch 9800 w ofercie dla klientów biznesowych.
Nowy model BB to nie jedyna nowość , jaką Play ma zamiar przyciągnąć użytkowników do produktów marki RIM. Operator zapowiada bowiem, że usługa BlackBerry dająca dostęp do komunikatora, serwisów społecznościowych, maila, aplikacji, przeglądarki, kosztować będzie w Play 10 zł miesięcznie , niezależnie od tego, czy jesteśmy posiadaczami "jeżynki" na abonament czy na kartę.
Śmiały ruch. Czy dzięki niemu BlackBerry uda się zyskać popularność także w naszym kraju?
Stereotyp: smartfon biznesowy
Urządzenia RIM były "od zawsze" pozycjonowane jako biznesowo - korporacyjne. Umożliwiały pracownikom dostęp do firmowej poczty, kalendarza czy kontaktów. Oprócz tego, ich właściciele mogli łączyć się z siecią korporacyjną bez pośredników w rodzaju połączenia VPN - po przeprowadzeniu konfiguracji BlackBerry dawało dostęp do intranetu danej firmy.
To oczywiście nie wszystkie cechy, jakimi charakteryzuje się BB, lecz głównie te sprawiały, że do urządzeń RIM przylgnęła łatka "smartfonów z krawatem". Tymczasem poza granicami Polski BlackBerry zrzucił (lub jest w trakcie zrzucania) korporacyjnego dress-code'u i trafia także do użytkowników indywidualnych.
Słowo - wytrych: "smartfon dla każdego"
W Holandii BlackBerry sprzedaje się świetnie. Według kwietniowych wyników badań firmy GfK , BB Bold 9700 był najczęściej kupowanym smartfonem w ubiegłym roku. Powód? BlackBerry można tam kupić zarówno na kartę (pre-paid) jak i na abonament, a hitową usługą okazał się być BB Messenger.
"Uważamy, że do sukcesu przyczyniła się usługa BlackBerry Messenger. W ciągu ostatniego roku zanotowaliśmy, że liczba jej użytkowników wzrosła o 500%" - tłumaczył wyniki przedstawione przez GfK Arnaud Bret z RIM.
Podobne sukcesy RIM święci w Wielkiej Brytanii. Według danych GfK smartfony BlackBerry znajdowały się tam na pierwszym miejscu pod względem liczby egzemplarzy sprzedanych w 2010 roku. Wszystko to dzięki zmianie wizerunku producenta z biznesowego na uniwersalny, oraz silne eksponowanie BBM jako łatwego sposobu komunikacji ze znajomymi.
BlackBerry w Polsce
W naszym kraju BlackBerry do tej pory kupić można było u operatorów w ofercie dla firm. Play chce to zmienić, oferując BB także w ofercie na kartę. Czy tym samym RIM zostanie odczarowany i trafi do użytkowników, którzy w krawatach chodzą jedynie na wesela?
Przykłady Holandii i Wielkiej Brytanii pokazują, że jest to możliwe. Z BBM mogą chcieć korzystać przecież nie tylko zabiegani managerowie, lecz także zwykłe nastolatki, masowo wysyłające SMS-y. Play inwestuje także w szeroko zakrojoną kampanię marketingową która uwydatni "rozrywkowe" zalety urządzeń RIM. Dzięki temu BB może liczyć w naszym kraju na zdobycie popularności. Play zapowiada, że zbliżająca się kampania będzie "agresywna". Co oznacza, że BB może w końcu zostać u nas zauważony.
dane dostarcza: