Projekt myCopter ma na celu rozładowanie korków w najbardziej zatłoczonych europejskich miastach. Grono specjalistów pochyli się nad tym problemem, próbując zaprojektować Osobiste Pojazdy Powietrzne - PAV (z ang. Personal Aerial Vehicles). To samo grono zastanowi się także nad tym jak wprowadzić te maszyny do ruchu lotniczego. W tym celu zapewne stworzone zostaną tak zwane PATS, czyli Systemy Osobistego Transportu Powietrznego (z ang. Personal Air Transport Systems). Cały projekt będzie kosztował 4,2 mln euro.
W początkowej fazie rozwoju PAV-y mają latać na wysokościach, na których nie będą przeszkadzały komercyjnemu ruchowi lotniczemu i nie znajdą się w kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Nie mogą więc wchodzić na pułap większy niż 600 metrów. Ich podstawowym zadaniem ma być przewożenie ludzi między ich mieszkaniami i miejscem pracy. Pojedynczy PAV ma odbywać podróże na odległość mniej więcej 100 km. Na jego pokład mają wchodzić maksymalnie dwie osoby.
Niewielka waga i rozmiar maszyn sprawić mają, że PAV-y będzie się dało napędzać silnikami elektrycznymi. Unia Europejska przewiduje, że dzięki temu zdoła zredukować emisję gazów cieplarnianych. Pomagać ma w tym także fakt, iż PAV-y, nie korzystając z dróg, będą mogły skracać dystans potrzebny na pokonanie wybranej trasy. Jest to szczególnie ważne w świetle tego, iż Unia Europejska już dyskutuje o możliwości całkowitego wycofania z ruchu samochodów z silnikami spalinowymi .
"Zamierzamy stworzyć technologie, które mogą zostać wykorzystane do stworzenia nowego systemu transportu. System ten działałby w trzech wymiarach. Brałby pod uwagę oczekiwania potencjalnych użytkowników, głos opinii publicznej oraz to, w jaki sposób człowiek wchodziłby z nim w interakcję. (...) Kwestie bezpieczeństwa są bardzo ważnym tematem, który wymaga wiele uwagi w chwili, gdy wizja myCoptera zostanie urzeczywistniona. Przewidujemy jednak, że automatyzacja odgrywać będzie ważną rolę w całym systemie transportu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że PAV-y nie mogłyby wlatywać do nowych stref zakazu lotu. Systemy umieszczone na ich pokładzie nie pozwalałyby skierować maszyny do tych obszarów." - mówił profesor Heinrich Bülthoff z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka na łamach strony internetowej Gizmag.
Oczywiście nie są to jedyne problemy, które trzeba będzie rozwiązać, chcąc wprowadzić w życie projekt myCopter. Istotny będzie także rozwój i planowanie miast tak, by w maksymalnym stopniu zwiększyć bezpieczeństwo ich mieszkańców w razie jakiegokolwiek wypadku. PAV-y wymagałyby też stworzenia miejsc, z których mogłyby startować i odpowiednich lądowisk, nie wspominając nawet o parkingach. Bez istotnych zmian w przepisach i bez opracowania zupełnie nowych ustaw, urzeczywistnienie projektu wydaje się być niemożliwe.
Nieco lepiej wygląda kwestia rozwiązań technologicznych. Firma Siemens pokazała niedawno silnik hybrydowy napędzający klasyczny samolot . Swoją dziewiczą podróż odbył także samolot napędzany energią słoneczną . Projekt myCopter wspierają natomiast naukowcy z Uniwersytetu w Liverpoolu oraz Niemieckiego Centrum Aeronautyki. Drugi z wymienionych ośrodków zamierza stworzyć interfejs użytkownika pokazujący w jaki sposób można pilotować PAV-y. System ten będzie testowany w symulatorze, replice śmigłowca Eurocopter EC135. Profesor Bülthoff wskazuje też na rozwiązania takie jak pojazd eCO2Avia Europejskiego Koncernu Lotniczo-Rakietowego i Obronnego. Możliwe, że maszyny tego typu staną się pierwszymi Osobistymi Pojazdami Powietrznymi.
Sam projekt zakłada również, że w niedalekiej przyszłości w bezzałogowych maszynach zostaną zastosowane kolejne opracowywane właśnie technologie. Chodzi między innymi o umożliwienie PAV-om unikania kolizji z innymi maszynami i przeszkodami, latanie w formacjach oraz planowanie i odnajdywanie tras przelotu. O tym, czy nad naszymi głowami pojawią się Osobiste Pojazdy Powietrzne, dowiemy się już w 2014 roku. Wtedy zakończy się projekt myCopter, a Unia Europejska zacznie myśleć o tym, czy warto dalej inwestować w takie pomysły.
Więcej na temat samego projektu można się dowiedzieć na jego oficjalnej stronie internetowej - mycopter.eu .
Solar Impulse - samolot na energię słoneczną Solar Impulse fot. dvice