Z prognoz opracowanych przez firmę analityczną Strategy Analytics wynika, że w niedalekiej przyszłości może czekać nas gwałtowny wzrost w analizowanym sektorze ? od poziomu 800 miliardów USD w roku 2035 do 7 bilionów USD w roku 2050.
Historia pokazuje, że technologia jest katalizatorem poważnych zmian społecznych, a firmy stają przed wyzwaniem dostosowania się do nich, w przeciwnym razie ryzykując rynkową porażkę. Nowe modele biznesowe oparte na nowych technologiach i wszechobecnej łączności i doprowadziły do powstania całkowicie nowych rodzajów ekonomii. Nie inaczej będzie z samochodami bez kierowców.
?Firmy już teraz powinny zacząć myśleć o strategii dotyczącej autonomicznego prowadzenia pojazdów? ? powiedział Brian Krzanich, dyrektor generalny firmy Intel. ?Niecałe dziesięć lat temu nikt nie mówił jeszcze o możliwej ekonomii współdzielenia (ang. sharing economy) ani o powszechnym wykorzystywaniu takich rozwiązań, bo nic nie zapowiadało ich pojawienia się. Właśnie dlatego rozmawiamy o ekonomii pasażerskiej już teraz. Chcemy uświadomić ogromne możliwości, jakie się pojawią, kiedy samochody staną się najpotężniejszymi urządzeniami mobilnymi, a ich kierowcy staną się pasażerami?.
Fundamentem ekonomii pasażerskiej będą autonomiczne pojazdy i inteligentne technologie miejskie. Czas, który dotychczas kierowcy poświęcali na prowadzenie pojazdów, otworzy przed nimi nowe możliwości, prowadzące do stopniowej rekonfiguracji całych branż i kreowania nowych sektorów ?Przyszłość mobilności, rozwój gospodarczy i nowe szanse wzrostu, takie jak ekonomia pasażerska, wymagają ciągłego dialogu. Cieszę się na myśl o współpracy z Intelem, prowadzeniu otwartej dyskusji i przyglądaniu się możliwym rozwiązaniom z perspektywy różnych branż, które będą kształtować naszą przyszłość ? począwszy od producentów aut, poprzez inwestorów i decydentów, a skończywszy na startupach? ? zauważa Greg Lindsay, urbanista i futurysta zajmujący się tematyką mobilności.
W przygotowanym raporcie starano się ocenić wartość nowych możliwości gospodarczych, uwzględniając punkt widzenia zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Rozpoczęto tworzenie scenariuszy użytkowych umożliwiających opracowanie realistycznych strategii zmian. ?Technologia autonomicznego prowadzenia pojazdów doprowadzi do zmian w wielu branżach i wykreowania nowej rzeczywistości. Jej pierwsze elementy będzie można obserwować w sektorze B2B? ? uważa prezes firmy Strategy Analytics i współautor badania, Harvey Cohen. ?Różnorodne opcje związane z pojazdami bez kierowców pojawią się najpierw na rynkach rozwiniętych, prowadząc do zmian w sektorze dostaw kurierskich i transportów towarowych na długich trasach. Zmniejszą problem niedoborów kierowców na świecie i będą odpowiadać za dwie trzecie przychodów prognozowanych w początkowym okresie?.
Z całym raportem i materiałami dodatkowymi można zapoznać się pod linkiem .