Gucci chce zarobić na szokującej kolekcji. Rynek marek luksusowych będzie rosnąć

Gucci, jedna z największych luksusowych marek w świecie mody, zaprezentował dość szokującą kolekcję na sezon wiosna-lato 2019. Gigant nie boi się zaskakiwać, bo branżę napędzają kontrowersje. Chodzi o gigantyczne pieniądze. Z roku na rok większe.
Gucci promuje kolekcję wiosna-lato 2019 Gucci promuje kolekcję wiosna-lato 2019 Fot. Gucci

Kontrowersja przykuwa uwagę

Gucci to jedna z największych luksusowych marek świata. Jest na tyle kultowa, że nie boi się chyba żadnych kontrowersji. Dowodzi tego zaprezentowana kilka dni temu kolekcja wiosna-lato 2019. A w szczególności moda męska. W mediach, szczególnie tych społecznościowych, krążą już szokujące zdjęcia. Przedstawiają modeli ubranych w dziwaczną, skórzaną bieliznę noszoną na spodniach. 

Kolekcja promowana jest w dość kontrowersyjny sposób. Na Instagramie wykorzystano bowiem film przedstawiający eksperymentalny spektakl teatralny Leo de Berardinis i Perli Peragallo

Film promujący kolekcję Gucci Film promujący kolekcję Gucci Fot. Gucci

Biblijny potop i moda

Gucci po kontrowersje sięgnął nie pierwszy raz. We wrześniu zaprezentował kolekcję Cruise 2019 odwołując się w filmie promocyjnym do biblijnego potopu i arki Noego. Nagranie promujące kolekcje, utrzymane w konwencji alternatywnego teledysku, pełne jest symboli i kontrowersyjnych kadrów. Wideo wyreżyserował Glen Luchford, brytyjski fotograf i filmowiec specjalizujący się w modzie. 

Gucci Cruise 2019 from British Vogue on Vimeo.

Wartość runku dóbr luksusowych rośnie Wartość runku dóbr luksusowych rośnie Fot. Heidi Uusitorppa, dane: https://www.marketingweek.com/2018/05/29/most-valuable-luxury-brands/

Rynek wart 289 miliardów

Marki luksusowe stanowią istotny segment branży modowej. Wśród największych firm wymienić trzeba Louis Vuitton, Channel, Prada, Burberry, Michael Kors. Marek luksusowych jest oczywiście więcej - około stu.

Bycie luksusowym popłaca. Według firmy analitycznej Bain & Company rynek dóbr luksusowych jest wart na świecie 289 mld dol. Każdy z jego segmentów nieznacznie ale sukcesywnie rośnie. 

Według najnowszego raportu "Global powers of luxury goods", opublikowanego przez Deloitte, średnia wartość sprzedaży spółki w branży wynosi 2,2 mld dol. Do roku 2025 milenialsi i dochodzące do głosu "pokolenie Z" będą stanowili 40 proc. nabywców marek luksusowych - wyjaśnia Washington Post. 

Te wszystkie czynniki sprawiły, że wartość marki Gucci pomiędzy rokiem 2017 a 2018 wzrosła o 66 proc. - z 13 do 22 mld dol.

Gucci Gucci Fot. Gucci

Wzrost +49 proc.

W trzecim kwartale 2017 roku Gucci odnotował wzrost przychodów większy o 49 proc. Marka osiągnęła najlepszą sprzedaż wśród porównywalnych brandów.

W całym roku włoska spółka odnotowała 13,7 mld przychodów, osiągnęła zysk na poziomie ponad 900 mln dol. To daje jej szóste miejsce w rankingu film odzieżowych (nie tylko luksusowych) opublikowanym przez Forbes. Zestawienie otwiera Dior z przychodami przekraczającymi 43 mld dol. Niżej w zestawieniu znalazła się ZARA z przychodami na poziomie 25,5 mld dol.

Versace Versace Fot. Rob Innes (Flicrk / CC 2.0)

Rosnący rynek

O tym jak wielkim rynkiem jest "luksusowa moda" świadczy ostatnie przejęcie. Michael Kors, amerykański producent odzieży i butów przejmuje za 2,12 mld dol. ikonę włoskiej mody - Versace. Dzięki tej transakcji powstanie wielki, działający globalnie, luksusowy dom mody.

Michael Kors chce, by Versace było jeszcze większe. Pod nowymi rządami - jak czytamy w prezentacji, którą już przygotowali Amerykanie - przychody włoskiego domu mody mają wzrosnąć z 850 mln dol. rocznie do 2 mld dol., a liczba sklepów powiększy się przy tym z 200 do 300. Ten wzrost może dotyczyć całej branży, w tym Gucciego. 

Więcej o: