Centralny Port Komunikacyjny doczekał się wizualizacji. Sześć wstępnych projektów

Sześć koncepcji architektonicznych inwestycji jest rezultatem współpracy spółki Centralny Port Komunikacyjny z ambasadami Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Wszystkie projekty mają wyklarować tzw. master plan dotyczący budowy CPK, który ma zostać opracowywany z początkiem 2020 r. Projekty nie są komercyjnie zobowiązujące. Mają jednak pomóc w obraniu kierunku kształtowania architektury przyszłego CPK i mogą zaowocować kontaktami, które w niedalekiej przyszłości pomogą w finalnej realizacji przedsięwzięcia.
Wizja CPK architektów z biura projektowego Foster+Partners Wizja CPK architektów z biura projektowego Foster+Partners Foster+Partners

Projekt Foster+Partners

Jak podał Rynek Lotniczy, wizja biura projektowego Foster+Partners zakłada budowę dwóch terminali - jednego w kształcie "klucza" i drugiego w kształcie litery "X". Ideą, która przyświeca takiemu podziałowi ma być modułowy charakter obiektu, dając możliwość rozbudowy w późniejszym terminie. Obydwa terminale miałyby być ze sobą zintegrowane i skomunikowane np. przy użyciu wahadłowej kolejki. Pierwszy z terminali powstałby jako główny - drugi, gdy ruch lotniczy spowoduje większe potrzeby CPK.

Projektanci, którzy mieli inspirować się Puszczą Kampinoską stworzyli wizję całkowicie przeszklonego kompleksu z pełnym dostępem do światła słonecznego i wypełnionego żywymi drzewami. Obiekt w interpretacji Foster+Partners byłby podzielony na strefy (do pracy, do relaksu, dla rodzin z dziećmi itd.) oraz wykorzystywał rozwiązania typu "smart" jak autonomiczne pojazdy czy kolejki magnetyczne.

Wizja CPK w ujęciu architektów Chapman Taylor Wizja CPK w ujęciu architektów Chapman Taylor Chapman Taylor

Projekt Chapman Taylor

To biuro projektowe zaproponowało ulokowanie terminala CPK między dwoma pasami startowymi i zamknięcie go olbrzymią, przezroczystą kopułą. Obiekt byłby sześciopoziomowy. Na najniższym z poziomów znajdywałyby się perony kolejowe zintegrowane z częścią lotniczą. Na kolejnych poziomach znaleźlibyśmy strefy przesiadkowe dla pasażerów kolei, przestrzeń przylotów i odlotów, strefę biznesową oraz część komercyjną ze strefą bezcłową i rozbudowanym food court (strefą gastronomiczną).

Biuro Chapman Taylor w aspekcie estetyki także zainspirowało się polską przyrodą, ale postawiło na motyw geograficzny, skupiając się na tym, co z Polską może być kojarzone: wybrzeże, jeziora, niziny, wyżyny, kotliny i góry. Aby uzupełnić "zielony" charakter CPK, architekci zdecydowali się m.in. na ogrzewanie i chłodzenie kompleksu przy użyciu pomp gruntowych, wykorzystanie deszczówki i wody odpływowej oraz elektryczne pojazdy dla zapewnienia obsługi portu. W swojej wizji projektanci zainspirowali się także lotniskiem Changi w Singapurze, dzięki czemu w centralnej części portu miałaby znaleźć się żywa, całoroczna zieleń, oczko wodne, drewniany pomost - wszystko, co może pomóc odpocząć, przede wszystkim między lotami.

Jeden z trzech wariantów przedstawionych przez biuro projektowe Zaha Hadid Architects Jeden z trzech wariantów przedstawionych przez biuro projektowe Zaha Hadid Architects Zaha Hadid Architects

Projekt Zaha Hadid Architects

To biuro postanowiło podzielić się nie jedną, a w zasadzie trzema wizjami CPK ze względu na różne podejście do zintegrowania kolei z lotniskiem. W pierwszej z nich węzeł kolejowy byłby zlokalizowany pod lotniskiem i widoczny dla pasażerów przebywających na wyższych poziomach. Druga z wizji zakłada umiejscowienie strefy dla pasażerów tuż nad peronami, a pod kolejnymi poziomami obiektu.

W ostatnim z wariantów architekci zaproponowali śmielszą wizję, w której pociągi podjeżdżają bezpośrednio do terminali.

Wizja CPK architektów Grimshaw Wizja CPK architektów Grimshaw Grimshaw

Projekt Grimshaw

Architekci tego biura stworzyli projekt CPK w postaci hubu. Pod względem funkcjonalności głównym elementem na jaki postawili jest płynność przesiadek między lotami. Projektanci zwrócili uwagę, że hub w ich odczuciu powinien być nieprzeskalowany. Ich zdaniem wiele z nowoczesnych obiektów tego typu jest projektowana w przesadny sposób, zwiększający odległości między terminalami, co wydłuża czas przesiadki i poruszania się po terminalu. Podobnie jak poprzednicy, architekci Grimshaw również postawili na przepuszczalne materiały, maksymalną ilość naturalnego światła oraz rozbudowaną przestrzeń gastronomiczno-relaksacyjną, by zminimalizować stres związany z długim lotem.

Co więcej, projektanci pomyśleli także o przestrzeni, którą CPK mógłby wykorzystać do cyklicznych działań eventowych. Architekci Grimshaw również przewidują użycie pojazdów autonomicznych i elektrycznych, które - ich zdaniem - w niedalekiej przyszłości spopularyzują się na lotniskach.

Architekci z Benoy proponują zintegrowanie z CPK całej okolicy, tworząc w ten sposób zielone Airport City Architekci z Benoy proponują zintegrowanie z CPK całej okolicy, tworząc w ten sposób zielone Airport City Benoy

Projekt Benoy

W tym projekcie architekci postawili na ekologię i zintegrowanie CPK z okolicą. Zaproponowali zbudowanie wokół portu w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku Airport City, skomponowanego z właściwą częścią CPK. To pozwoliłoby dodatkowo na przeniesienie części dróg i torów kolejowych pod ziemię, możliwie najbliżej lotniska. Wszystkie nitki komunikacyjne spotykałyby się w przeszklonym węźle przesiadkowym.

Wewnątrz głównego terminalu architekci zaproponowali zatarcie wyraźnej strefowości, tak by pasażerowie mogli płynnie przemieszczać się między poczekalnią, strefą food court czy bezcłową. Podobnie jak pozostali architekci, także ci z biura Benoy proponują maksymalne doświetlenie obiektu przy użyciu naturalnego światła, dużą ilość żywej zieleni i dobrze zorganizowane miejsca relaksu dla pasażerów. Jednocześnie Benoy, jako jedyne z sześciu biur, zaproponowało budową pasów startowych w układzie północ-południe, a nie wschód-zachód.

Projekt Pascall+Watson

Ostatnia z wizji architektonicznych jest jednocześnie najbardziej ogólną, na którą składają się rozwiązania znane już z lotnisk w Londynie, Monachium, Hongkongu i Abu Dhabi. Projektanci Pascall+Watson, podobnie jak ci z Grimshaw, również widzieliby CPK jako hub, ale w wersji "mega" wzorowanej na nowym, uruchomionym w kwietniu lotnisku w Stambule lub "multi", nawiązując do singapurskiego lotniska Changi.

Tego typu obiekt, zdaniem architektów, musiałby być maksymalnie spójny z transportem europejskim, a więc m.in. zintegrowany logistycznie ze wszystkich stron z okolicznymi trasami szybkiego ruchu.

Więcej o: