Tesco bije Lidla i Biedronkę. Wydatki na reklamę nie przekładają się na popularność

Tesco było w grudniu najbardziej medialną siecią handlową. Na drugim miejscu uplasowała się Biedronka, a trzecia pozycja przypadła sieci Lidl, która choć w końcówce roku wydała najwięcej na reklamy, to nie przełożyło się to na popularność - wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów.

Dane liczbowe za grudzień obrazujące popularność sieci handlowych w mediach są imponujące. Sama tylko sieć Tesco pojawiała się w przekazach medialnych kilkaset razy dziennie - w tym kilkanaście razy dziennie w prasie. Liczby te nie obejmują przekazów sponsorowanych czy reklam, a jedynie niekomercyjne artykuły prasowe oraz publikacje z portali internetowych i dyskusje internautów.

Drugie miejsce w zestawieniu sieci handlowych przypadło Biedronce, która tym samym wygrała kategorię dyskontów. Na temat Biedronki pojawiło się więcej artykułów w portalach internetowych, było więcej dyskusji internautów na forach, blogach i w innych mediach społecznościowych, jednak Lidl (który zajął trzecie miejsce) odnotował więcej publikacji prasowych. Dalsze miejsca w zestawieniu przypadły kolejno sieciom Auchan, Carrefour, Real, Kaufland i E.Leclerc.

Zobacz jedną z reklam Lidl z 2013 roku:

 

Wydatki nie wpływają na ilość publikacji?

Analizując popularność danych sieci w mediach, uwagę zwracają wydatki poniesione na reklamy. Największe różnice są w przypadku Tesco i Lidla. W pierwszym przypadku widoczna jest znacząca obecność w mediach mimo niskich - w porównaniu z innymi sieciami - wydatków reklamowych. W przypadku Lidla jest wręcz odwrotnie - liczba publikacji jest niewielka w stosunku do nakładów poniesionych na promocję w mediach.

Zobacz reklamę Tesco:

 

Lidl zainwestował dwa razy więcej w reklamy niż Biedronka, by pojawiać się ze swoimi przekazami reklamowymi w mediach trzy razy częściej - 6,8 tys. materiałów w ciągu miesiąca. Na drugim miejscu pod względem poniesionych wydatków reklamowych znalazła się Biedronka, trzecie miejsce należy do Tesco.

Dominacja firm z tego samego koncernu

Podobnie jak w przypadku spożywczych sieci handlowych, również w sektorze elektroniki zainteresowanie mediów, jak i samych internautów nie było proporcjonalne do nakładów reklamowych poniesionych przez sieci handlowe. Dla przykładu Euro RTV AGD zajęło dopiero piąte miejsce pod względem popularności w mediach mimo największych wydatków na reklamy.

Zestawienie zdominowały dwie firmy z koncernu Media Group - Saturn i Media Markt. Trzecie miejsce przypadło sieci Komputronik, która mimo niskich wydatków reklamowych cieszy się dużym zainteresowaniem w prasie i internecie. Na czwartym miejscu uplasowała się sieć Media Expert, a dalej Euro RTV AGD, Avans, Neonet i Mix Electronics.

Więcej o: