Dziś kończy się okres, kiedy rezerwowanie miejsc w BlaBlaCar było całkowicie bezpłatne. Najpopularniejsza platforma wspólnych przejazdów w Polsce wprowadza opłaty serwisowe.
Pasażer, zamierzający skorzystać z przejazdu, uiszcza online opłatę serwisową w momencie rezerwacji miejsca w samochodzie wybranego kierowcy. Może zapłacić za pomocą karty debetowej lub kredytowej albo skorzystać z szybkiego przelewu. Płatność ustalonej części kosztów podróży na rzecz kierowcy będzie realizowana tak jak dotąd - gotówką bezpośrednio podczas wspólnego przejazdu.
- Decyzja o wprowadzeniu opłat została podjęta już pewien czas temu i wynika z przyjętego przez nas modelu biznesowego, który sprawdził się w innych krajach, w których funkcjonujemy – mówi Michał Pawelec, zarządzający polską wersją BlaBlaCar.
Wysokość opłaty serwisowej jest uzależniona od ceny za miejsce oczekiwanej przez kierowcę. Maksymalna wynosi 20 proc. tej kwoty, a minimalna 3 zł. Dla przykładowego przejazdu, za który kierowca oczekuje 30 zł, opłata wynosi 6 zł. Firma informuje, że wszyscy dotychczasowi użytkownicy otrzymują możliwość wykonania jeszcze dwóch bezpłatnych rezerwacji, które mogą wykorzystać do końca roku.
Firma przekonuje, że wprowadzenie opłat będzie korzystne dla użytkowników platformy. – Dzięki systemowi rezerwacji zmniejsza się liczba przejazdów odwoływanych przez użytkowników w ostatniej chwili. W krajach, gdzie podobny system funkcjonuje od kilku lat, liczba sytuacji, w których pasażer nie stawił się na przejazd spadła prawie o 90 proc. – podkreśla Michał Pawelec.
Zapewnia jednocześnie, że firma nie boi się odpływu użytkowników w związku z wprowadzeniem opłat. - Pasażerowie decydują się na przejazd z kierowcami, których znajdują na BlaBlaCar nie tylko z powodów ekonomicznych. Liczą się dla niech także inne aspekty, takie jak elastyczność czasowa czy wygoda podróży. Więc ta prowizja nie jest czynnikiem decydującym. W innych krajach nie zarejestrowaliśmy drastycznego spadku liczby użytkowników po wprowadzeniu tego typu zmian – mówi Michał Pawelec.
BlaBlaCar stopniowo wprowadzał w Polsce system rezerwacji online od stycznia 2015 r. System ten umożliwia m.in. automatyczną rezerwację miejsc w samochodach kierowców. Dotąd opłaty za rezerwację nie były jednak pobierane. Płatny system rezerwacji firma wprowadziła już we Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii i we Włoszech.