Ujawnili jakimi klientami są Polacy. Biedronka i Lidl dyktują warunki

Analitycy firmy Roland Berger przygotowali raport "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020". Wynika z niego wyraźnie, że Polacy rozkochali się w dyskontach.

Dyskonty są najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu spożywczego pod względem wartości rocznej sprzedaży w Polsce. Przez 6 lat sprzedaż w dyskontach rosła średniorocznie o 16 proc. Pod względem wzrostu sprzedaży liderem jest Biedronka, ze średniorocznym wzrostem przychodów wynoszącym prawie 15 proc.

Drugim po dyskontach najszybciej rosnącym segmentem był tzw. convenience (m.in. Żabka i ABC), którego średnioroczny wzrost wartości przez ostatnie 6 lat to 12 proc.

ŻabkaŻabka Żabka.pl

W ostatnich latach Polacy zrezygnowali z zakupów raz w tygodniu w dużych supermarketach na rzecz częstszych zakupów w sklepach zlokalizowanych "tuż za rogiem". Powody to między innymi szybszy tryb życia i zmiana modelu rodziny, wskutek masowego upowszechnienia pracy zawodowej wśród kobiet.

Na powyższe najlepiej zareagowały dyskonty, a wśród nich głównie Biedronka i Lidl, które w 2015 roku posiadały już 92 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w segmencie dyskontów.

Strategia dyskontów (także Netto i Aldi) jest prosta. Z jednej strony zbliżają się do segmentu supermarketów, głównie przez jakość asortymentu (produkty premium), z drugiej lokują sklepy bliżej klienta, czyli adaptują przewagi małych sklepów.

Przez ostatnie 6 lat zmieniliśmy nieco nawyki żywieniowe - polubiliśmy produkty bio i zdrową żywność. Jedno się jednak nie zmieniło: wciąż mamy wysoką wrażliwość cenową, co skutkuje efektownymi promocjami w wielu sieciach.

Sieci handloweSieci handlowe Fot. Grzegorz Skowronek / Agencja Gazeta

O tym, że rywalizacja dyskontów przybiera na sile pisaliśmy zupełnie niedawno: Biedronka i Lidl idą na totalne zwarcie. Takich promocji jeszcze nie było.

Niekwestionowanym liderem pod względem przychodów jest Biedronka z ponad 18 proc. udziałem w całym rynku spożywczym i przychodami równymi 38,5 mld zł w 2015 roku. Poza Biedronką, w czołówce uplasowały się kolejno: Tesco, Lidl, Kaufland, Auchan, ABC, Lewiatan, Carrefour, Żabka i Intermarche.

Sklepy w Polsce zarabiają zaś na nas średnio 3,7 proc. W ostatnich 6 latach marża EBITDA wahała się pomiędzy 2,3 proc. a 4,8 proc., osiągając poziom 3,7 proc. w 2015 roku.

Według wyliczeń analityków Roland Berger rynek handlu spożywczego w 2015 roku był wart 210 mld zł, wzrastając o około 18 proc. od 2010 roku, przy średniorocznej stopie wzrostu równej 3,3 proc.

Jak prognozuje Roland Berger, w następnych kilku latach, do 2020 roku, rynek handlu detalicznego w Polsce spowolni. Będzie to wynikać ze "spowalniającego wzrostu cen żywności oraz prognozowanego spadku spożycia indywidualnego".