60 proc. miłośników kotów wybrało smak Pepsi. Znacie te reklamy? Prawda o nich Was rozbawi

Zapewne widzieliście w telewizji, kinie czy internecie reklamy np. "60 proc. saperów wybrało smak Pepsi", albo "56 proc. nurków wybrało smak Pepsi". Może Was zainteresować, że tych saperów czy nurków tak naprawdę było... dziewięciu.

Formuła przekazu reklamowego jest zawsze ta sama - dowiadujemy się, że ponad połowa (zwykle jakieś 60-65 proc.) osób o określonym zawodzie (np. saper, strażak, księgowy), zainteresowaniach (np. miłośnicy psów, kinomaniacy) czy pochodzeniu (np. Ślązacy) „wybrała smak Pepsi”.

Wnioski te wyciągane są na podstawie testu „Wyzwanie smaku”, w którym uczestnicy degustują dwie „próbki napojów typu cola różnych marek” (cytat z regulaminu akcji) i mają wskazać napój smaczniejszy. Oczywiście jednym z napojów jest Pepsi.

A że wcześniej uczestnik w ankiecie określał swoją „przynależność do grupy kontekstowej” (czyli właśnie np. autostopowicze, miłośnicy kotów, drwale itd.), organizatorzy akcji mogą wyciągać wnioski jaki odsetek przedstawicieli danych grup wybrało Pepsi.

Widząc przekaz typu „56 proc. nurków wybrało smak Pepsi” można sądzić, że test miał naprawdę spektakularny zasięg, może nawet globalny. Wystarczy jednak rzut oka w drobny druczek i okazuje się, że przebadano preferencje... 16 nurków. A 56 proc. z nich to raptem... 9 osób.

Wyzwanie smaku PepsiWyzwanie smaku Pepsi www.pepsi.pl/wyzwaniesmaku/

Hasło „9 nurków wybrało smak Pepsi” brzmi znacznie gorzej niż „56 proc. nurków wybrało smak Pepsi”, co nie? Wysiłki organizatorów akcji doceniamy, choć statystycy mogą kręcić nosami na taką kreatywność.

Ile osób konkretnie wybrało smak Pepsi?

  • 64 proc. księgowych - czyli 9 osób z 14 biorących udział w teście
  • 60 proc. saperów - czyli 9 osób z 15 biorących udział w teście
  • 55 proc. foodtruckowców - czyli 12 osób z 22 biorących udział w teście
  • 67 proc. gamerów - czyli 14 osób z 21 biorących udział w teście
  • 67 proc. miłośników psów - czyli 14 osób z 21 biorących udział w teście
  • 60 proc. wędkarzy - czyli 15 osób z 25 biorących udział w teście
  • 55 proc. rycerzy - czyli 17 osób z 31 biorących udział w teście
  • 61 proc. motocyklistów - czyli 17 osób z 28 biorących udział w teście
  • 69 proc. klubowiczów - czyli 18 osób z 26 biorących udział w teście
  • 61 proc. backpakersów - czyli 20 osób z 33 biorących udział w teście
  • 65 proc. kinomaniaków – czyli 20 osób z 31 biorących udział w teście
  • 60 proc. miłośników kotów - czyli 21 osób z 35 biorących udział w teście
  • 57 proc. programistów - czyli 21 osób z 37 biorących udział w teście
  • 65 proc. surferów - czyli 21 osób z 33 biorących udział w teście (prawdopodobnie 21 osób, choć tutaj jest o tyle ciekawa sytuacja, że 21 z 33 to 63,6 proc., a 22 z 33 to 66,7 proc., więc do wartości 65 proc. najbardziej pasowałoby, gdyby smak Pepsi wybrało 21,5 surfera)
  • 58 proc. drwali - czyli 22 osoby z 38 biorących udział w teście
  • 63 proc. festiwalowiczów - czyli 22 osoby z 35 biorących udział w teście
  • 68 proc. strażaków - czyli 25 osób z 37 biorących udział w teście
  • 60 proc. działkowców - czyli 31 osób z 52 biorących udział w teście
  • 69 proc. rowerzystów - czyli 36 osób z 52 biorących udział w teście
  • 64 proc. foodloversów - czyli 41 osób z 64 biorących udział w teście


Na koniec musimy przyznać, że były i grupy reprezentowane w teście bardzo licznie. W wyzwaniu wzięło udział 17 268 Ślązaków (smak Pepsi wybrało 57 proc. z nich, czyli między 9 756 a 9 929 osób).

Na ten temat trafiliśmy na blogu "Advertising is exciting"