Polska chce podbić kosmos. Rząd ma Strategię Kosmiczną

Polski przemysł chce włączyć się do europejskich projektów kosmicznych. Szansą mogą być na przykład mikrosatelity o wadze nieprzekraczającej 150 kg.

We wrześniu rząd przedstawił założenia Polskiej Strategii Kosmicznej, która ma być wpisana w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Najważniejsze cele naszego kraju w obszarze kosmicznym to wzrost konkurencyjności polskiego przemysłu kosmicznego i jego udziału w obrotach europejskiego sektora docelowo do 3 proc. oraz rozwój aplikacji satelitarnych.

Małe satelity przyszłością

Jak wyjaśnia Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments, może być to możliwe dzięki koncentracji na niewielkich obiektach kosmicznych, które dziś stanowią niszę, jednak dzięki miniaturyzacji staną się wiodącą gałęzią gospodarki kosmicznej, znajdą szerokie zastosowania związane z obrazowaniem, komunikacją czy nawigacją.

W Polskiej Strategii Kosmicznej wprost wskazano, że rodzime firmy powinny skoncentrować się na małych satelitach i nanosatelitach. Są one zdecydowanie tańsze od dużych satelit (30–50 mln dol. przy 150 mln dol. dużego satelity). Rynek małych i mikrosatelit ma wartość 90 mld dol., konkuruje na nim 110 podmiotów. Rynek nanosatelitów (do 10 kg) jest rozdrobniony, jednak za niemal połowę satelitów wysłanych na orbitę odpowiada 10 największych graczy.

Polskie firmy przygotowane do podboju kosmosu

W ciągu 5-10 lat w dziedzinie niewielkich satelitów możemy osiągnąć światowy poziom. Brona przyznaje, że już dziś od strony technicznej jesteśmy przygotowani, mamy doświadczenia z nanosatelitami, szczególnie studenckimi. W 2012 roku na orbitę wyniesiono pierwszego polskiego sztucznego satelitę PW-Sat1, w przyszłym roku w jego ślady pójdzie drugi satelita, PW-Sat2.

Ponadto w Polsce realizowany jest dziś projekt na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Pierwszego polskiego satelitę użytkowego SAT-AIS-PL buduje konsorcjum złożone z polskich firm (Creotech Instruments, Hertz Systems, Atos Polska i Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego), a także instytucje naukowe: Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy i Akademia Morska w Gdyni. Wystrzelenie na orbitę planowane jest w 2020 roku.

Zdaniem specjalistów, największą przyszłość mają nanosatelity umieszczane na niskiej orbicie, wykorzystywanej głównie do obrazowania obszarów Ziemi, celów militarnych, edukacyjnych, badań naukowych i eksperymentów technologicznych.

Europejska Strategia Kosmiczna

Polskie firmy mogą skorzystać także z pieniędzy unijnych na projekty dotyczące przestrzeni kosmicznej. W ostatnią środę Komisja Europejska ogłosiła Europejską Strategię Kosmiczną, która zakłada, że UE do 2020 roku ma zainwestować w projekty kosmiczne 12 mld euro.

Unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości Elżbieta Bieńkowska wyjaśniła, że strategia koncentruje się na "aspektach komercyjnych, korzyściach dla obywateli UE, polityki unijnej oraz szeroko pojętej gospodarki".

Strategia zakłada m.in. rozwijanie rynku usług i aplikacji, wykorzystujących dane satelitarne czy wspieranie start-upów działających w sektorze kosmicznym.

 

Więcej o: