Wielka współpraca Solarisa. Polska spółka będzie produkować tramwaje razem ze światowym gigantem

Polski Solaris i szwajcarski Stadler od początku 2017 r. powołają spółkę joint venture Solaris Tram. W Środzie Wielkopolskiej, w zakładzie Solarisa, będą produkowały tramwaje na rynek polski i europejski.

W spółce Solaris Tram, Stadler i Solaris obejmą po 40 proc. udziałów, resztę otrzyma inwestor finansowy. Ten jeszcze nie jest znany, ale proces jego wyboru jest na końcowym etapie. Jak informuje Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus and Coach, będzie to międzynarodowa grupa.

- Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych - powiedziała prezes zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. Solange Olszewska. - W zakresie patentów i innowacyjności Szwajcaria jest numerem pierwszym w przemyśle na świecie. To gwarantuje nam, że jakość rozwijanych produktów będzie najlepsza" - dodaje Palenica.

„Utworzenie przedsięwzięcia joint venture wzmocni pozycję obu firm na rynku - zarówno w Polsce, jak i w Europie. W przyszłości tramwaje Solarisa będzie można spotkać w wielu kolejnych europejskich miastach” – czytamy w komunikacie Solarisa.

Solaris wchodzi na maksa

Produkcja i lakierowanie pudeł tramwajów będzie odbywało się w Środzie Wielkopolskiej – w „tramwajowej” części zakładu Solarisa. Montaż będzie z kolei odbywać się zarówno w zakładach Solarisa w Wielkopolsce, jak i w fabryce Stadler Polska w Siedlcach.

Jak informuje Zbigniew Palenica, współpraca ze spółką Stadler ma dać m.in. dostęp do nowych rynków czy „siłę finansową”. W planach jest znaczna rozbudowa zakładu w Środzie Wielkopolskiej - powierzchnia produkcyjna ma zostać podwojona. Solaris wnosi wiedzę, doświadczenie, kompetencję. - My wejdziemy w to przedsięwzięcie całym naszym majątkiem skupionym wokół zakładu spawalniczego w Środzie Wielkopolskiej, oraz wszystkimi zasobami ludzkimi" - podkreślał Palenica. -To kilkadziesiąt milionów złotych - dodał.

Już jako konsorcjum Solaris i Stadler przystąpiły do przetargów na dostawę tramwajów dla Krakowa oraz Poznania. Będą też składać oferty w kolejnych przetargach m.in. w Niemczech. Będą oferować zarówno modele Tramino, produktowane przez Solarisa, jak i modele z fabryk Stadlera. Niewykluczone jednak, że obie spółki stworzą wspólny model tramwaju.

Świetny rok Solarisa

Solaris bardziej chyba znany jest z produkcji autobusów. Ale spółka jest też obecna na rynku pojazdów szynowych - od 2009 roku. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.

Tymczasem niedawno do Włoch trafiły już pierwsze autobusy InterUrbino w ramach wielkiego, wartego 110 mln euro, kontraktu z przedsiębiorstwem transportu publicznego Cotral. Umowa opiewa na dostawę 300 autobusów.

Czytaj więcej: Solaris realizuje wielkie zamówienie Włochów. "Rewolucja dla tysięcy pasażerów"

Ogólnie, 2016 r. dla Solarisa jest jednym z najlepszych w 20-letniej historii firmy. - Do końca tego roku dostarczymy ponad 1300 pojazdów [autobusów i trolejbusów - red.]. W najlepszym roku było 1380  – mówił niedawno Mateusz Figaszewski, Zastępca Dyrektora ds. PR w spółce.

Więcej o: