Warren Buffett: Ta kompetencja zwiększy twoją wartość o 50 proc.

Zdaniem miliardera Warrena Buffetta, jeśli warto poświęcić czas na pracę nad jedną biznesową umiejętnością, powinny to być wystąpienia publiczne.

Amerykański inwestor Warren Buffett doczekał się filmu dokumentalnego na swój temat. Wyprodukowany przez HBO dokument „Becoming Warren Buffett” opowiada o codziennym jednego z najbogatszych ludzi świata – głównie słowami jego samego.

Za jedną z umiejętności, które pozwoliły mu znaleźć się na tak wysokiej pozycji uważa wystąpienia publiczne. – W tej chwili jestem gotowy oddać 100 tys. dolarów w zamian za 10 proc. przyszłych zarobków kogokolwiek z was, więc jeśli jesteście zainteresowani, czekam po wykładzie – zażartował podczas mowy dla studentów Uniwersytetu Columbia w 2009 r. Po tym, jak śmiechy ucichły, dodał na poważnie: – Teraz możecie podnieść swoją wartość o 50 proc., ucząc się komunikacji i wystąpień publicznych. Jeśli to zrobicie, po wykładzie zapłacę wam 150 tys. dol.

Według Buffetta zwiększenie umiejętności wystąpień publicznych w wielu przypadkach może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju kariery. Jeśli ktoś obawia się wystąpień przed ludźmi, niech pocieszy go fakt, że podobnie było z samym Buffettem.

Jako młody doradca inwestycyjny miał kłopoty nawet podczas kontaktów z płcią przeciwną. Na warty 100 dolarów kurs wystąpień publicznych zapisał się po przeczytaniu motywacyjnej książki Dale’a Carnegie „Jak zdobyć przyjaciół i wpływać na ludzi” – i nie ukończył go. Dopiero za drugim podejściem udało mu się przełamać strach. Teraz z dumą prezentuje dyplom ukończenia kursu w swoim gabinecie.

O tym, jak ważna dla biznesu jest umiejętność publicznego przemawiania, wiedzieli także m.in. Steve Jobs, Bill Gates czy Walt Disney. Rady, które po sobie zostawili rzadko wymagają wybitnej emocjonalności i charyzmy, sugerują raczej jasność i prostotę:

Po pierwsze - nagłówek tak krótki, żeby widownia mogła go zapamiętać.

Po drugie - entuzjazm pomaga pokazać, że sami jesteśmy naprawdę zainteresowani tematem.

Po trzecie -  trzy główne myśli pozwalają zrozumieć sens całej mowy.

Po czwarte -  metafory, analogie i przykłady z życia są tym, co najbardziej interesuje słuchaczy.

Po piąte - to nie rekwizyty ani slajdy opowiadają historię, ale mogą ją wspierać, działając na pozostałe zmysły.

Więcej o: