Te banki zwrócą swoim klientom opłaty za karty. Wystarczyło "miękkie wezwanie". Mamy listę

Robert Kędzierski
UOKiK sprawdził czy banki pobierały opłaty za darmowe karty wydawane do kont. Zachowanie części z nich nie budzi zastrzeżeń. Klienci sześciu banków, w tym tych największych, mogą liczyć na zwrot pieniędzy.

Wiele banków, chcąc przyciągnąć klientów, oferuje konta osobiste z kartą bez opłat. Wystarczy spełnić określone warunki - na przykład wydać określoną kwotę w miesiącu - by uniknąć naliczenia kilku czy kilkunastu złotych.

UOKiK postanowił sprawdzić, czy banki  dotrzymują słowa. Okazało się, że część z nich nie zaliczała klientom płatności wykonanych pod koniec okresu rozliczeniowego. Nie brano bowiem pod uwagę daty faktycznej płatności, a datę księgowania. A że opóźnienia w rozliczeniu mogą sięgać  kilku dni, to część osób była obciążana opłatą. 

Banki będą zwracać pieniądze

Urząd postanowił wystosować "miękkie wezwanie" do sześciu banków, zobowiązując je do zmiany swoich praktyk. W ramach porozumienia BZ WBK, Credit Agricole, ING Bank Śląski, Getin Noble Bank, Millenium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, Bank Pocztowy, mBank, Boś Bank i PKO BP zdecydowały się oddać swoim klientom naliczone opłaty za karty - czytamy w komunikacie. Urząd poinformował jednocześnie, że wciąż toczy się postępowanie przeciwko Alior Bankowi.

Czytaj też: Uważasz, że bank naliczył opłatę bezpodstawnie. Chwyć za telefon

Spośród 18 skontrolowanych banków UOKiK nie miał zastrzeżeń do polityki banków: BGŻ, Pekao, BPH, Deutsche Bak i Idea Bank. 

Według urzędników informacje o debetowych kartach płatniczych zamieszczane na stronach części banków nie były czytelne, podobnie jak model naliczania opłat. Zastrzeżenia wzbudziły też  reklamy, które informowały o tym, że karty są darmowe, jeżeli konsument wykona we wskazanym okresie rozliczeniowym określone transakcje. 

Kolejne zwroty dla klientów

Decyzja UOKiK jest kolejną, która nakłada na część banków obowiązek zwrotu pieniędzy klientom. BOŚ Bank i bank Citi Handlowy  - jak pisaliśmy - będą musiały zwrócić pieniądze tym, których błędnie informowały o zmianach w tabeli opłat. Pieniądze odzyskają też niektórzy klienci Banku Pocztowego obciążani za wyciągi papierowe pomimo braku wydania odpowiedniej zgody. 

***

Katarzyna Drewnowska: Założyłam firmę, żeby wydać książkę Nigelli Lawson [NEXT TIME]

Więcej o: